velkommen, hjernelærer!
38 uker, 1-4. trinn
Bedre klassemiljø med Hjernelæring
Lær språket gjennom modulen Hjernen er kjernen
Utforsk hjernen og våre normale reaksjoner i de fire neste
Bruk språket i hverdagen for å skape ro
Vi har jobbet hardt for at du skal kunne dra nytte av psykologien i klassen med minimal forberedelse.
Vokteren holder oss trygge
Den kloke hjelper oss å tenke
Speideren skaffer det som føles godt
Skattkisten lagrer alt som virker viktig
Ett tema i uken gir god effekt
Et tema tar en skoletime å gjennomføre
38 temaer er delt inn i fem moduler
Start med Velkommen til hjernen eller En film om hjernen
Slipp å velge ukens tema selv, få temaeposter hver mandag morgen, ferier unntatt.
Da går vi i gang. dette er gøy!
12 minutter for å forstå Hjernelæring
Poenget med Hjernelæring er å gi barna størst mulig sjanse til å våge å være den de er, å kunne stå godt i livets opp- og nedturer.
Kunnskap om hjernen setter det vi opplever i perspektiv, og vi vet stadig mer om hvordan vi kan påvirke koblingen mellom følelser, tanker og handlinger.
Det er vårt voksenansvar å gi barna alle verktøyene vi har, så de har best mulig sjans til å leve et godt liv med gode relasjoner.
Her kommer de fem modulene
Til sammen skal modulene gi barna en grunnleggende forståelse av hjernen, følelser og tanker. Prosessene rundt læringen gjør dem mer bevisst og barna får anledning til å eksplisitt øve seg på å bli stadig bedre på sosiale relasjoner. Hjernelæring er til for å skape et godt klassemiljø. Det gir god læring. Og god psykisk helse.
Hjernen er kjernen
Mål for barna: hva jeg trenger og hva som skjer i hodet for at jeg skal få det
For å forstå hvordan følelser, tanker og handlinger er koblet sammen er det viktig å vite noe om vårt viktigste organ: hjernen. Hjernen er utrolig spennende, og jo mer forskningen finner ut om hjernen, dess viktigere er det å dele denne kunnskapen med barna.
Hjernen kan nemlig også være kilden til følelser, tanker og handlinger som ikke gagner oss, og da er det viktig å lære oss å forstå og påvirke den. I denne delen av Hjernelæring introduseres elevene for de fire figurene som representerer hjernens ulike systemer for motivasjon og adferd.
MERK! I denne modulen har artiklene alderstilpassede oppgaver nederst. Velg dem du ønsker å bruke med barna.
Artiklene til de fire andre modulene
Følelseshjernen
Mål for barna: hva er følelser, hvorfor de er bra når de vonde og hvordan jeg kan få kontakt med Den kloke igjen.
I denne delen av Hjernelæring handler det om følelser. Vi lærer hvilke følelser vi har, hvordan vi kan kjenne dem igjen, hvorfor de er så viktige, og hvilken funksjon de har for oss. Følelsene henger sammen med kroppen, tankene og handlingene våre.
Følelser er helt naturlig og skjer av seg selv, som respons til det som skjer med oss eller det vi opplever inni oss eller rundt oss. Vi introduserer læring om følelser ved å gi barna kunnskap om følelsene, først de elementære følelsene, og deretter de mer komplekse og sammensatte følelsene.
Behovshjernen
Mål for barna: Vi mennesker har behov som Speideren og Vokteren er spesielt opptatt av å dekke for oss.
Behov kan forstås som en mangeltilstand hos mennesket og er et signal om at du trenger noe som kan fjerne mangelen. Å få dekket behov er grunnleggende både for menneskets overlevelse og for mennesket sin psykiske helse og velvære.
Behov kan være objektivt og fysisk som f.eks. søvn, mat eller oksygen eller behov kan være subjektive og psykologiske som behovet for å bli elsket, kjenne trygghet og oppleve mestring. Det betyr også at noen behov er mere komplekse enn andre, særlig de behov som omhandler relasjoner.
Følelsestrening
Mål for barna: Vi kan alle påvirke hvordan vi takler det som skjer, dersom vi øver oss med gode verktøy og kunnskap.
Barn som lærer å håndtere vanskelige følelser tidlig, får det enklere senere i livet. De inngår sterkere vennskap, gjør det bedre på skolen, håndterer skiftende humør bedre og kommer raskere til hektene etter vanskelige emosjonelle hendelser. Det er det emosjonell kompetanse handler om.
Vi kan forenkle denne prosessen ved å gi barna forståelse for hvordan hjernen jobber, og hvordan følelser, tanker og handlinger henger sammen. Det er også utrolig viktig å gi barna et språk for å kunne sette egne erfaringer i sammenheng med både kunnskap og andres uttrykk.
Den sosiale hjernen
Mål for barna: Vi kan alle påvirke hvordan vi takler det som skjer, dersom vi øver oss med gode verktøy og kunnskap.
Som voksne faller vi ofte for fristelsen til å løse konflikter for barnet, eller be barna løse det ved raske grep som å be om unnskyldning, be barna være snille med hverandre, finne frem til hvem som startet konflikten og det er lett å moralisere ovenfor barnet om hva som er rett og galt.
Konflikter er ikke farlige, tvert imot er det en god arena for utvikling av sosial kompetanse for barnet. Konflikter er en naturlig del av barnets utvikling og en måte for barna og bli kjent med egne grenser og meninger.
Ressurser for enda bedre effekt
Her finner du kurset Psykologi for lærere - hvordan være en god hjelpehjerne. Vi har valgt fra psykologiens verden det vi tror er mest relevant for deg som lærer. Kurset følger samme struktur som undervisningsopplegget, med ekstra fokus på læringspsykologi og utviklingspsykologi. Det hele oppsummeres i siste modul - hvordan være en god hjelpehjerne. God Hjernelæring!
Strikkefigurer hos Woolit
Du kan bestille strikkefigurene hos vår partner Woolit, eller kun garn og oppskrift hvis du vil strikke dem selv.
Sulten på mer?
De som ønsker tilgang til hele Hjernelæring, både artikler, eksperimenter og ferdige læringsstier kan bestille dette. For oppstart høsten 2022 går prisen opp, men dere kan få to år til en god pris frem til det.