Fagfornyelsen 2020
og Hjernelæring

 

Her er et kort innblikk i hvordan vi forholder oss til læreplanene i fagfornyelsen 2020.

Vi jobber primært med overordnet del, inklusive Folkehelse og livsmestring. Hvordan er beskrevet per relevante punkt.

I tillegg dekker vi flere av kompetansemålene 1-4. trinn i norsk, KRLE, naturfag og kunst og håndverk.

Har du spørsmål send oss gjerne en mail.

 

1.1 Menneskeverdet

“Skolen skal sørge for at menneskeverdet og de verdiene som støtter opp om det, legges til grunn for opplæringen og hele virksomheten.”

Her jobber Hjernelæring med to ting parallelt: lærers evne til å se den enkelte og elevers evne til å gjenkjenne seg selv i andre. Alle blir behandlet likt i Hjernelæring og alle vil ha like mye å bidra med fra eget liv. Fordi det ikke finnes ett svar ser vi at elever som ikke alltid er så deltagende øker engasjementet sitt. Det er også interessant å se hvordan elever setter pris på at man utforsker sammen med lærer, at de er på likt nivå i læringen. Lærers deling av egne erfaringer øker engasjementet og den gode relasjonen.

1.2 Identitet og kulturelt mangfold

“Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap.”

Vi jobber med elevenes evne til å skjelne mønstre i egen oppførsel og sammenhengene mellom tanker, følelser og handlinger, både hos en selv og andre. Sentralt i dette står barnas utforsking av egen identitet. Vi er opptatt av å vise til variasjon og utvide normalbegrepet så flest mulig føler seg inkludert, og aksepten for forskjellige uttrykk skaper et større rom for mangfold.

1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang

“Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.”

Her jobber vi med å etablere et felles utforskerrom mellom elever og lærer. Det finnes ingen korrekte svar i Hjernelæring, og lærer er guide i utforskingen som også omhandler dem selv. Det å være på samme nivå har en stor positiv effekt på elevenes engasjement og utforskertrang.

Vi stiller mange spørsmål og er interessert i variasjonen i svarene og hjelper hverandre til å ha flere løsninger på lur når noe skjer.


2.1 Sosial læring og utvikling

“Skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen for øvrig.”

Vi er helt enige at sosial læring er et premiss for faglig læring. Vi støtter oss til psykologiske teorier når vi også minner om at emosjonell læring må på plass før, eller i det minste parallelt, med sosial læring. Kjenner du til deg selv, hvordan hjernen fungerer og hvordan dine tanker, følelser og handlinger henger sammen, ja da kan du også begynne å ta hensyn til andre i de sosiale rammene. Og være klar for læring om fag.

2.4 Å Lære å lære

“Skolen skal bidra til at elevene reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser og tilegner seg kunnskap på selvstendig vis.”

Vi bistår med informasjon om barns utviklingstrinn så lærer enklere kan skjelne hvor barnet er i sin utvikling, og kan tilpasse. Vi fokuserer på hjernens evne til å lære og hvordan dette henger sammen med behovstilfredstillelse: det er vanskelig å lære når du føler deg utrygg. Det er det godt å vite for et barn.

Hvert år besøker vi de samme modulene, om enn alderstilpasset, slik at barnet kan se sin egen utvikling i det emosjonelle og sosiale fra år til år, som i et fotoalbum. Dette er et fint supplement til lærers fokus på den faglige utviklingen.

2.5.1 Folkehelse og livsmestring

“Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.”

Dette er det av de tre tverrfaglige temaene i fagfornyelsen som er mest relevant for Hjernelæring. Vårt fokus ligger på de indre faktorene og hvordan disse påvirker valg vi tar i livet.

Vi gir barna et språk, et faktagrunnlag og verktøy for å hjelpe dem å takle de vanskelige situasjonene, ikke gi opp men lære. Vi jobber også etter prinsippet om at de voksne har ansvaret, og gir de voksne gode verktøy for å hjelpe barna navigere.


3.1 Et inkluderende læringsmiljø

“Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle.”

Vi vet at læring ikke skjer om man føler seg utrygg. Den innsatsen lærere gjør for et godt læringsmiljø er formidabel. Oppdatert kunnskap kan supplere lærers innsats og fremme et godt psykososialt miljø for alle.

Medvirkning fra elevenes side står sentralt i Hjernelæring, det er i eksponering av våre forskjellige måter at vi innser vi både er like og forskjellige.

3.3 Samarbeid mellom hjem og skole

“Opplæringen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet, og samarbeidet skal bidra til å styrke elevenes læring og utvikling.”

For at Hjernelæring skal få best mulig effekt inviterer vi foreldre til å delta i prosessen. Jo flere arenaer barna møter det samme språket, jo mer øker sjansen for at de kan stå godt i livet.

Vi slår også et slag for de voksnes ansvar i møtet med barnets emosjoner og uttrykk, vi må evne å imøtekomme barna og hjelpe dem å regulere. Uten regulerte voksne, ingen regulerte barn. Vi voksne må være barnas hjelpehjerne.

3.5 Profesjonsfellesskap og skoleutvikling

“Skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis.”

Vi ønsker å bistå lærer i den komplekse og krevende jobben de har. Vi legger listen lavt for å komme i gang, og inkluderer verktøy som kan fremme ro og god klasseledelse.

Vi tilrettelegger for lærers egen læring, og kompetanseutvikling på et nivå som lærer selv velger nivået på.


Skape en god læringskultur

“En positiv læringskultur oppmuntrer til læring. Elever må oppleve at det er lov å prøve og feile, og at det er lov å gjøre sitt beste på skolen.”

Vi ønsker å bistå lærer med enkle og effektive verktøy til håndtering av enkeltsituasjoner og samtidig minne lærere på at det er hjelp å få dersom situasjonen blir for krevende.

I tillegg vil fokuset på forståelse for andre blant elevene være med å bidra til en enklere navigering av alle elevers varierende behov.

Støtte elevene sosialt og faglig

“En positiv relasjon mellom lærer og elev er hjørnesteinen i god klasseledelse.”

Det er ikke alltid lett å imøtekomme barna på deres behov. Vi deler fakta og tips basert på hjerneforskningen så det blir enklere å etablere den gode relasjonen, noe som er et premiss for god læring .

Vi gir deg den nødvendig ballasten for å kunne etablere gode relasjoner til alle elevene, et premiss for å kunne være en god hjelpehjerne for barna.

Observasjoner av kolleger og vurdering av egen praksis

“Observasjon er et tiltak for å utvikle klasseledelse ved å videreutvikle lærerens autoritative rolle ved å øke kompetansen til å lede klasser og å inngå i sosiale relasjoner med elevene.”

Vi har alle glede av læring, og kroppen sender ut endorfiner bare vi forventer det til og med. Dette er hjernens måte å øke motivasjonen for endring. Å tørre å la seg observere er tøft gjort, det er også en av de mest effektive måtene å lære på.

Da må du selv, sammen med kollegiet, ta ansvar for å etablere en god læringskultur også innad i teamet. Ingen læring uten trygghet gjelder for oss voksne også.