Velkommen til hjernen!

I dette temaet lærer klassen om Vokteren, Speideren, Den kloke og Skattkisten, som er hovedsystemene i hjernen.

 
 

Dette er en temaside. Den er bygget opp som følger:

  1. Dette starter du timen med

  2. Les fortellingen med barna

  3. Gjør oppgaver (velg mellom 1-4. trinn)

 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet at hjernen er helt nødvendig for å leve.

2. trinn
Jeg kan mer om hva de fire figurene jobber med.

3. trinn
Jeg vet at det jeg gjør påvirker hvordan hjernen min jobber.

4. trinn
Jeg vet mer om hvordan vi påvirkes av andre.

 

b) Hvis dette er første Hjernelæringstime, si noe sånt som…

”I dag skal vi lære om hjernen, den smøraktige klumpen inni hodet som bestemmer alt. Vi skal lære om figurene i hjernen som hjelper oss å forstå og finne ut hva vi kan si og gjøre når vi er sammen og alene.

Dette er det viktig å øve seg på, for det er jo ikke alltid så lett å gjøre og si ting som blir bra for oss selv og de andre rundt oss. Jeg er spent på hva dere kan om hjernen fra før. Aller først skal vi gi hjernen en tankepause. Hva kan det være for noe?”

 
 

c) Velg en start

Å skape fokus med pust

Når dere starter dagen med rolig pust i magen blir overgangen til klasserommet enklere. Repetisjon gir barna etterhvert automatikk i øvelsen og kan bruke pust til å roe ned selv.

 

Å få energi med musikk
Når vi danser og synger lages det lykkehormoner i kroppen og vi blir glade. Den energien er viktig for læring. Å gi oss hen til dans gir oss også en tankepause :)

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

 

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
    1. Fargelegg Min hjerne akkurat nå.pdf

    2. Hvor stor er Vokteren? Og Speideren?

    3. Samarbeider alle figurene?

      Her er det bare å bruke fantasien!

      Kanskje dere kan be læreren om å fargelegge sin hjerne også?

      Sett inn i permen

  • Ta frem romtemperert smør. Pirk borti den med en blyant.

    Se hvor myk den er! Hjernen er faktisk akkurat like myk!

    Hvordan er kroppen bygget så vi holder den trygg?

  • Hvordan ser en hjerne ut?

    Hvem bor inni der?

    Lag et tankekart på tavlen.

  • Tegn noe du vil lime på forsiden av permen din.

Du trenger:

  • Tavlen

  • En Hjernelæringsperm

  • Figurene på veggen

 

2. trinn

 
  • Del dere inn i grupper som får ulike oppgaver:

    1. Gruppe 1 skal se ut av vinduet og legge merke til pusten

    2. Gruppe 2 skal skrive navnet til to i familien sin på et ark

    3. Gruppe 3 skal vinke uten en lyd

    4. Gruppe 4 skal trampe i gulvet

    Er det ikke rart at hjernen styrer alt dette, også det vi ikke trenger å tenke på.

    Men er det ikke også sånn at vi kan styre hjernen også? Hva tror dere?

  • Hva skjer i hjernen din når dere leker Bjørnen sover? Prøv en gang, og legg merke til om hva Vokteren, Speideren og Den kloke hjelper deg med.

  • Tegn et sommerminne. Du kan skrive litt også, om du vil.

    Hvilke av figurene bruker du nå?

Du trenger:

  • Permen

  • Ark og fargeblyanter

 

3. trinn

 
  • Noen ganger vil ikke Speideren, Vokteren og Den kloke ta imot beskjeder fra hverandre eller høre på hverandre. Hvorfor skjer det, tror du?

    Når har det skjedd deg?

  • På hvilken måte påvirker det som er i Skattekisten de andre figurene?

    Hva skjer når du legger nye ting i Skattkisten? Hva skjer da med de andre figurene?

    Hva har du lagt i Skattkisten din i dag?

  • Barnehjernen er en mester i å lære nye ting! Hvordan skulle du ellers lært å gå eller sykle?

    1. Hvilken ting kan du nå som du ikke kunne før?

    2. Hvilken ting øver du deg på for tiden?

    Legg en tegning eller tekst om det du øver deg på i Skattekisten i klasserommet. Om et par uker kan dere kikke på dem - hvor langt har du kommet nå?

  • 1. Ta et egg: Egget forestiller hjernen.

    2. Legg egget i en plastbeholder med lokk og slipp plastbeholderen ned fra et høyere punkt (eksempel: lekestativ). Egget vil antagelig knuse.

    3. Fyll så plastbeholderen med vann og legg et nytt egg oppi. Sett på lokket godt.

    4. Slipp boksen fra et høyt punkt. Hva skjer nå?

    Hjernen vår flyter i vann for ekstra beskyttelse. Visste du at vannet vasker hjernen hver natt når du sover?

Du trenger:

  • Permen

  • Klassens Skattekiste

 

4. trinn

 
  • Hjernen elsker å kopiere andre. Nå er det om å gjøre å få læreren til å være alvorlig!

    1. Del klassen inn i tre

    2. Alle lukker øynene og tar frem et alvorlig ansikt.

    3. Åpne øynene og se på læreren.

    4. Èn etter én smiler dere til læreren: hvor lenge klarer læreren å holde seg alvorlig?

    Her er det speilceller som får oss til å kopiere hverandre, selvom vi ikke alltid vil. Hva tror du speilcellenes oppgave er?

  • Tenk på noe du er skikkelig sur for. Kjenner du følelsen komme?

    Ta frem en blyant og legg den på tvers av munnen. Fortsett å tenke på det som er dust. Hvor lang tid tar det før det kjipe slipper?

    Når du tvinger frem et smil pga blyanten i munnen så lurer du hjernen til å sende ut gode følelser. Et godt triks å kunne når det butter!

  • Sansene husker også. Hva betyr det?

    Læreren gir deg en rosin.

    1. Hold den i hånden: hvordan føles den?

    2. Se på rosinen, hva ser du?

    3. Ta den inntil øret og skvis den mellom fingrene, har du noen gang tenkt på at rosin har en lyd?

    4. Lukt på den, hva lukter den?

    5. Spis den sakte.

    Fortell hvordan det kjennes og hvilke tanker og følelser som kommer.

    Hva ble hentet opp fra Skattkisten?

    Ikke alle minner er gode – hvordan var dine?

Du trenger:

  • Tavlen

  • Blyanter

  • Rosiner

 


Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om hjernen

Her samler vi spennende fakta du kan spe timene med.

  • Figurene i hjernen (hjernecellene) sender flere beskjeder til hverandre enn alle telefonene i hele verden!

  • Regelmessig trening kan dempe aldringsprosessen i hjernen med 10 år.

  • Det er noen celler i hjernen vår som vekkes når vi gjør visse bevegelser (f.eks smiler), disse kalles speilnevroner. Forresten så gjesper vi for å skaffe luft til hjernen.

  • Hjernen er det eneste organet i kroppen som fortsetter å utvikle seg frem mot slutten av 40-årene og ulike ferdigheter som for eksempel vårt ordforråd når sin høyde i 60-70 års alder.

 
  • Hjernen har både korttidshukommelse og langtidshukommelse. I korttidshukommelsen kan vi huske ca 7 ting, mens langtidshukommelsen er uendelig stor!

  • Hjernen kan ikke konsentrere seg om to ting samtidig, men vi kan skifte fokus fra en oppgave til en annen. For mange skifter kan oppleves stressende for hjernen. Vedvarende stress kan føre til uheldige endringer i hjernen.

  • Mat fra sjøen og søvn gjør at hjernen din husker bedre.

  • Lavere nivå av Omega 3 kan fremskynde aldringsprosessen i hjernen.

 

 

Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken