Vasili sekkebærer

Vi trener følelser ved å lese om Vasili. Han vil gjerne hjelpe, men så blir hjelpen helt feil og ingen bryr seg.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kjenner igjen følelsene mine, og andres

2. trinn
Jeg vet sammenhengen mellom kropp og følelser

3. trinn
Jeg forstår tankers påvirkning på følelser

4. trinn
Jeg vet hva som setter i gang følelser og hvordan gjør jeg noe som hjelper

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“I dag skal vi høre om Vasili som først er glad for å hjelpe, så blir alt feil. Vi skal prøve å forstå litt mer av hvordan det skjer og hvordan det kunne blitt annerledes.”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


1. trinn

 
    • Hvilken følelse tror dere Vasili kjenner?

    • Hvilken følelse tror dere de andre barna kjenner?

    • Kan det være flere følelser samtidig?

    • Hva hvis noen så at Vasili begynte å bli lei seg?

  • Se filmen Inside Out: Guessing the feelings og stopp ved hver nedtelling.

    • Hvilken følelse viser jenta?

    • Hvorfor tror dere det?

    Fortsett til slutten av filmen

    • Er det alltid lett å se hvordan noen har det?

  • Finn frem følelseskortene.

    1. Læreren sier en følelse. Vis riktig følelseskort.

    2. Læreren viser følelsen med kropp og ansikt. Vis riktig følelseskort.

    Husker du fargene til følelsene?

    Redd - gul

    Glad - grønn

    Trist - blå

    Sint - rød

    Sjalu - lilla

 

Du trenger:

 

2. trinn

 
    • Husker dere hvilken følelse Vasili kjenner?

    • Hvordan tror dere den endrer seg fra starten og til slutten av fortellingen?

    • Hvordan viser han det med kroppen sin?

    • Hvilken følelse tror dere de andre barna kjenner?

    • Hvordan tror dere de andre barna viser det med ansiktet og kroppen?

    • Hvilke figurer jobber hardt i hjernen til Vasili, tror du? Speideren, kanskje?

    • Hva tror du Den kloke jobber med?

    • Hva tror du Vokteren hans vil?

    • Hvorfor tror du det?

    1. Tegn en stor sirkel. Skriv “trist” i midten.

    2. Tenk over hvordan kropper blir når de er triste

    3. Skriv ned i et tankekart

    Gjør det samme med “redd”

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
    • Hva skjer i fortellingen?

    • Hvordan har Vasili det, tror du?

    • Hvordan endrer det seg i løpet av historien?

    • Hvordan skjønner du det?

    • Hva hadde skjedd om Vasili hadde sagt noe?

    • Hva hadde skjedd om Vasili ikke hadde tilbudt seg å bære sekken til Knut?

    • Hva om Vilde hadde sett at det ble for tungt for Vasili?

    • Hva kunne Ellen, Vilde og Knut ha gjort annerledes da de kom frem?

    • Hva synes du Vasili skal gjøre neste gang?

    • Hvordan?

    • Hvilke tanker kan han tenke som hjelper?

    • Kan du huske noe lignende som har skjedd deg?

    • Hvem ligner du mest på?

    • Hvorfor det?

    • Hvordan kjentes det ut inni deg?

    • Hvilke tanker hadde du?

    • Hjalp de eller ikke?

 

4. trinn

    • Hvilke triggere hadde Vasili for de gode følelsene?

    • Hva med da de vonde følelsene kom?

    • Hvilke triggere hadde de andre barna?

    • Hva hvis Vasili hadde andre nøkler i Skattekisten sin?

    • Hva kunne han gjort da når følelsene ble vonde?

    • Hvilke nøkler kunne du tenke deg å gi til Vasili så det går bedre neste gang?

    • Hvilke nøkler vil du gi til Knut og Vilde?

  • Tenk på en gang noe begynte bra, og så ble det dumt.

    • Hvilke nøkler skulle du gjerne hatt i Skattekisten din?

    • Hva skulle du ønske at noen hadde gjort for deg akkurat da?

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om hjernen

  • Kunnskap til hvordan andre uttrykker følelser er viktig for utviklingen av empati.

  • Å være bevisst hvilke handlinger som påvirker følelsens styrke, kan være svært regulerende i seg selv.

  • Hvis du deler opp en følelse i en trigger og den følelsen den førte til, så vil det være lettere for barna å hente frem eksempler fra seg selv.

 

Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken