Speideren vil ha det gode

Barna lærer om Speideren, som er ekspert på å finne det som er godt for oss og gi oss gode følelser.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1.trinn
Jeg vet litt om Speideren

2.trinn
Jeg er bevisst på små og store ting som er viktig for den enkelte

3.trinn
Jeg vet at erfaring gjør oss klokere

4.trinn
Jeg vet hvordan vi snakker til oss selv

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Sist uke lærte vi en del om Vokteren. Husker noen hvor Vokteren bor? Langt inn bak ørene, ja. I dag skal vi lære om bestevennen til Vokteren, nemlig Speideren. Speideren er på jakt etter alt som føles godt. Og det er jo veldig viktig! Jeg gleder meg til å lære mer om Speideren i dag.”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

 

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.

 

1. trinn

 
    • Noen ting er gøy for noen og skumle for andre. Hva liker din Speider som andre ikke liker?

  • Alle mennesker er naturlig gode på noe. Da får vi fort mestringsfølelse og fortsetter å øve oss.

    Hva er det lett for deg å være god på?

  • Speideren er veldig god å ha, og han elsker når du er glad!

    Visste du forresten at når du vet du skal repetere det du har lært så husker du mer?

    Det er fordi hjernen tenker at dette er sikkert viktig siden vi skal snakke om det igjen.

    Læreren setter på Kahooten nedenfor

    Spill Kahoot

 

Du trenger:

 

2. trinn

 
    • Hva er det du liker eller synes er godt (kan være ting, mat, aktiviteter etc.)?

    Læreren skriver ned eller tegner det dere sier på tavlen.

  • Noen er gode på synlig ting, som matte eller løping. Andre er gode på ting som ikke synes like godt, som å dele eller å si snille ting.

    Hvilke ting er dere i klassen på, som er litt usynlig?

    Hvordan er de usynlige tingene viktig for klassen?

  • Speideren er veldig god å ha, og han elsker når du er glad!

    Visste du forresten at når du vet du skal repetere det du har lært så husker du mer?

    Det er fordi hjernen tenker at dette er sikkert viktig siden vi skal snakke om det igjen.

    Læreren setter på Kahooten nedenfor

    Spill Kahoot

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
  • Del 1

    Speideren blir veldig glad når vi får høre noe fint om oss selv, vi føler oss likt (og kanskje litt flaue). La oss kjenne etter hvordan speideren føles inni kroppen.

    1. Alle barna fester en papptallerken bak på ryggen

    2. Alle har en tusj og skal skrive ett hyggelig ord om personen, på tallerkenen.

    3. Les opp det som står på tallerkenene til noen i klassen.

    Del 2

    Hvordan var denne oppgaven for deg? Hvilke figurer var aktive...

    -før dere startet?

    -mens dere skrev

    -da noen skulle leses opp?

  • Tenk etter:

    - Når brukte du Speideren sist?

    - Hva gjør at du husker akkurat dette, tror du?

    - Når cellene er koblet så tett sammen at det er motorvei i hjernen, hva betyr det for hva du husker først, tror du?

    - Hva tror du Skattekisten hadde inni seg som gjorde at Speideren kom frem?

  • Speideren er veldig god å ha, og han elsker når du er glad!

    Visste du forresten at når du vet du skal repetere det du har lært så husker du mer?

    Det er fordi hjernen tenker at dette er sikkert viktig siden vi skal snakke om det igjen.

    Læreren setter på Kahooten nedenfor

    Spill Kahoot

Du trenger:

 

 

4. trinn

    • Hvordan har Skattekisten din forandret seg fra 1. klasse?

    • Hvordan merker du det?

    Diskuter.

  • Du er hjemme og vet at det er godteri som du liker høyt oppe i skapet, men du når ikke opp. Du bruker en stol med to tykke puter og må stå på tærne. Plutselig merker du at putene begynner å skli….

    1. Hvilken figur i hodet får deg til å prøve å få tak i godteriet?

    2. Hvilken figur er hjernen er det som våkner akkurat når putene begynner å skli ?

    3. Hva gjør du?

    4. Hva tror du vil skje neste gang du får lyst til å ta godteri fra skapet?

  • Kahoot er én ganske gøy måte å huske på. Visste du at når hjernen vet at den skal testet så lagrer den det du lærer bedre?

    Visste du også at om du har en god eller dårlig erfaring fra før så vil du huske følelsen og dermed det som skjedde sist?

    La oss se hvor mye du husker om Skattkisten :)

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om hjernen

Her samler vi spennende fakta du kan spe timene med.

  • Hjernen er et organ, hjertet vårt er et annet organ.

  • Det er mangle forskjellige nevrotransmittere i hjernen som gjør det mulig for hjernecellene å kommunisere.

  • Fingrene i håndmodellen viser til den delen av hjernen som blir større jo eldre du blir.

  • Håndmodellen kan være nyttig selv for barnehagebarn.

 
  • Når hjernen lærer nye ting så er det litt som å trene en muskel, den blir sterkere jo mer vi øver.

  • Vi glemmer fordi disse nettverkene av celler blir svakere.

  • Det er veldig mye vi ikke vet om hjernen.

  • Relativt sett vet vi lite om hjernen og dennes struktur og funksjon.


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken