Redsel beskytter og skremmer oss

Redsel kan være en fryktelig og ukomfortabel følelse, men er veldig viktig for oss. Vi overlever ikke uten redsel.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kjenner til følelsen redsel, den gule følelsen

2. trinn
Jeg har blitt bedre kjent med mine redde følelser

3. trinn
Jeg kan skille mellom svake og sterke følelser av redsel

4. trinn
Jeg vet mye om hva man kan være redd for, og at vi er redd for forskjellige ting.

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Nå har vi snakket om mange viktige følelser. I dag skal vi snakke om det å være redd og hvorfor det er veldig smart. Og om hvordan det også kan bli for mye, det er ikke godt å være redd hele tiden. La oss sammen utforske redsel”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


1. trinn

 
  • 1. Skriv ordet GUL på på et ark.

    2. Tegn en ting som gjør deg litt redd, og en annen ting som gjør deg kjemperedd

    3. Kan du lage et redd ansikt? Tegn eller vis

  • Kan du komme på noen ord eller lyder som man kan si når man er redd?

    Skriv opp alle ord og lyder som du kommer på

    • Noen gule dyr er det lurt å være redd for, kan du komme på noen slike dyr?

    • Kanskje du kan finne noen skumle bilder av gule dyr

    • Hva tror du ditt gule dyr kan være redd for?

 

Du trenger:

  • Ark og farger

 

2. trinn

 
  • Finn frem arket Kroppen og tegnesaker.

    Kan du tegne inn med gult i kroppen der du kjenner det når du blir redd?

    Hva skjer med hjertet?

    Hva skjer med pusten?

    Hva skjer med musklene?

    Hva sier Vokteren tror du? Og hvordan kan den Kloke hjelpe?

  • Hvis du lager et skikkelig redd ansiktsuttrykk, hvordan kjennes det ut

    Hvordan er det å se på andres redde ansikt?

    Noen ganger blir personer redde når de ser noen andre som er redde. Har det skjedd med deg?

    Gå sammen tre og tre, lag ulike redde lyder.

    Diskuter i trioen: Hva kan være lurt å gjøre om noen andre blir redd?

  • Finn frem arket Redselsstigen, eller tegn en stige selv. Redselsstigen har seks trinn, der det minste er lysegult, og det øverste er mørkegult.

    Tegn eller skriv inn en eller to ting på hvert trinn som gjør deg litt, middels eller veldig redd.

    Hva er lurt å gjøre på de ulike trinnene for å bli mindre redd?

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
  • I Hjernelæring har du jobbet med assosiasjon flere ganger, nå skal du finne frem dine assosiasjoner til redsel.

    Finn frem Redselsstigen. Skriv eller tegn inn noen ting som gjør deg redd på de ulike trinnene i den gule trappen. Hva gjør deg bitte litt redd, og hva gjør deg kjemperedd?

    Kan du finne et annet ord for litt redd, og et annet ord for kjemperedd?

    Hvor mange ord om redsel kan du komme på?

  • Hva tror du Speideren og Vokteren kan si til deg når du blir redd?

    Reflekter med dine egne ord

  • Når vi blir redde, enten vi er mennesker eller dyr, kan kroppen reagere på en av tre forskjellige måter. Enten Løpe, Slåss eller Stivne.

    Hva tror du er din typiske måte å reagere på?

    Kan du komme på en ting som kan få deg til å reagere på de ulike måtene? Skriv ned svaret ditt.

    Når jeg ___________ så løper jeg.

    Når jeg ____________ så slåss jeg/blir sint.

    Når jeg ______________ så stivner jeg.

  • Når vi er redde for noe så blir bildene inni hodet ofte store, fargerike og tar masse oppmerksomhet.

    Et triks du kan bruke er fantasien din. Her er min fantasi, du kan bruke den eller lage din egen.

    Jeg stapper det skumle bildet ned i noe bitte lite, klemmer det sammen, putter det inn i en svær rakett og sender raketten avgårde til andre siden av verdensrommet mens Pippisangen spilles og raketten promper en fargerik regnbue.

    Da blir det skumle bildet byttet ut med bildet av raketten. Og det bildet er jo ganske morsomt :)

Du trenger:

  • Ark og farger

 

 

4. trinn

  • 1. Lag to små gule fisker av papir du får av læreren. Skriv én ting du redd for på hver av fiskene.

    2. Når alle har laget to fisker, samler læreren sammen alle fiskene i en bolle.

    3. Elevene trekke to tilfeldige fisker hver.

    4. Elevene setter seg sammen sammen i grupper

    5. Barna leser ett ord på tur. For hvert ord, reflekterer dere og tenker på om dere selv er redde for det som står på den lappen som nettopp ble trukket opp av bollen

    6. Diskuter: Hva kan hjelpe mot den redselen for det som står på lappen?

    7. Diskuter til slutt: Er det lurt eller ikke så lurt å være redd for den tingen på akkurat den gullfisken?

  • Redde følelser er viktige for at vi ikke skal havne i farlige situasjoner.

    Se filmen, hva skjer med Alfred?

  • Hva var du redd for før, som du ikke er redd for nå?

    Hvordan har redselen blitt mindre, har du fått hjelp av noen?

    Redde følelser trenger ofte hjelp av en voksen eller en venn. Hvem liker du best å gå til når du er redd?

 

Du trenger:

  • Gule ark

  • En bolle

  • Sakser

  • Blyanter

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om redsel

  • Hvis et rådyr bli redd, blir det hvitt i pelsen i rompa. Når andre rådyr ser det, blir de også redde og alle løper vekk fra det som er farlig.

  • Hjernen vet ikke forskjell på det som er ekte eller det som er fantasi. Derfor kan man bli veldig redd av tanker også.

 

Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken