Ordene våre er viktige

Ordene våre kan få andre til å le, smile, bli usikre, lei seg, skuffet, sjalu og mye mer. Det er ikke alltid det er like lett å velge eller finne frem til de gode ordene våre.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet noe om at hvordan jeg bruker stemmen min betyr noe

2. trinn
Jeg vet noe om hvordan vi snakker sammen på en god måte

3. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan øve meg på å stoppe ordene mine

4. trinn
Jeg vet noe om hvilke ord som sårer og hvordan jeg kan stoppe ordene mine

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Som dere vet så snakker vi med kroppen. Men ordene våre er også viktige, det har dere kanskje også lagt merke til? I dag skal vi jobbe med hvordan vi kan bruke ordene våre”.

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
    • Hva er en fin stemme?

    • Hvordan kan du høre på stemmen at noen liker deg?

    • Kan du huske en gang et hei ikke føltes hyggelig?

  • Tegn to linjer.

    Sett tallet 1 i ene enden og 10 i andre enden på begge linjene.

    På den første skriver dere STYRKE.

    På den andre skriver dere FART.

    Høy styrke kan være hvor høy stemmen vår blir.
    Høy hastighet kan være om vi snakker veldig fort.

    Jobb sammen klassen eller i grupper.

    • Hvordan høres du ut når du er sint, lei deg, redd og glad?

    • Snakker du høyt? Fort? Sakte? Stille?

    Tegn inn på de to linjene.

  • Nå skal dere øve på å si ja og nei på forskjellige måter.

    En elev skal spørre om å være med på leken, en annen elev skal svare ja eller nei. Resten av klassen skal gjette hvilken følelse som ligger bak måten man sier ja og nei på ulike måter.

    • Hvordan svarer du for eksempel Nei hvis du er sint?

    • Eller Ja når du er redd?

    • Eller Ja når du er glad?

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

2. trinn

 
    • Hvilke ord virker godt når man vil bli venn med noen?

    • Hvilken stemme virker godt?

    • Hva med en lav stemme? Eller en høy en? Eller en fort en?

    • Når virker hvilken stemme?

  • Finn frem arket Å snakke sammen.

    Følg illustrasjonen sammen og fyll ut arket. Skriv/tegn inn i snakkeboblene på plakaten.

    • Hvordan presenterer man seg selv?

    • Hvordan si noe fint til den andre?

    • Hvordan vise interesse for den andre?

    • Hvordan er det lurt at kroppen vår er når vi venter på tur? Ansiktet?Munnen? Hender? resten av kroppen?

    • Hvordan er det lurt at blikket vårt er?

  • Det kan være lurt å stille gode spørsmål til en andre.

    Kan dere komme med eksempler til hvilke spørsmål som gjør at den andre får lyst til å fortsette å snakke?

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
    • Hvorfor er det viktig å kunne stanse seg selv fra å si noe som sårer?

    • Hvordan føles det etterpå, når man har sagt noe vondt?

    • Hvem er aktive i hjernen da?

    • Hvordan føles det når noen andre sier noe som sårer?

  • Finn frem STANS-plakaten og be læreren din henge en plakat opp i klasserommet

    STANS plakaten skal hjelpe oss til å stoppe opp og tenke oss om hvis følelsene våre tar overhånd og vi er i ferd med å si eller gjøre noe dumt som kan såre den andre og føre til krangel.

    • Snakk høyt sammen i klassen om hvordan hver bokstav kan hjelpe dere?

    • Kan dere finne eksempler sammen hvor det kunne vært lurt å bruke STANS?

    • Kan dere øve høyt sammen i klasserommet?

    S = Er det Sant det jeg sier nå?

    T = Har jeg Tenkt meg om?

    A = Hvordan er det for den Andre å høre det jeg skal si nå?

    N = Er det Nødvendig å si det?

    S = Er det Snilt?

  • Hvorfor er det viktig å angre når man gjorde eller sa noe dumt? Jo, fordi det får oss til å tenke oss om neste gang. Alle mennesker angrer, det er viktig for læring.

    Be læreren fortelle om en gang han eller hun angret på noe.

    Fortell gjerne om en gang du angret på noe. Og hva du la i Skattekisten din etterpå.

Du trenger:

 

 

4. trinn

    • Hva som gjør at vi av og til sier ting vi angrer på?

    • Hvorfor skal vi egentlig stoppe oss selv?

    • Hva er det som gjør at det er så vanskelig å stoppe oss selv når vi er i ferd med å si noe dumt?

    • Hvordan kan vi øve oss på å stoppe i tide?

  • Finn frem STANS plakaten fra 3. klasse, eller finn den her: STANS-plakaten.

    Se for deg en situasjon du har vært i og hvor du sa noe som du angret på.

    Se for seg situasjonen som en film som du kan spole tilbake og stoppe der du vil.

    Du skal velge å spole tilbake til det stedet i situasjonen hvor du kunne brukt STANS plakaten og gått en annen vei, sagt og gjort noe annet som hadde fått situasjonen til å se annerledes ut.

    Skriv historien sånn den nå kunne sett ut. Hva sa og gjorde du som var annerledes da du brukte STANS-plakaten? Tegn en tegning til.

  • På 4. trinne er det ganske typisk at ordbruken blir styggere. Dette er fordi barna prøver å finne sin plass ved å teste: hvis jeg sier dette, er jeg kul da?

    Det er greit å vite hvilke ord som svirrer i skolegården.

    1. Skriv ned stygge ord dere har hørt i skolegården den siste uken

    Så er det viktig å gi barna et alternativ.

    • Hvilke ord liker du å høre i skolegården?

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken