Ord og venner går hånd i hånd

Vi kan bruke ordene våre til en hel del. Vi kan be om noe, fortelle om noe, si vår mening og ikke minst, hvordan vi bruker ordene våre av stor betydning når vi danner vennskap.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet noe om at ord kan gjøre andre både glade, lei seg, sinte og redde.

2. trinn
Jeg vet hva et kompliment er og hvordan jeg kan gi et kompliement

3. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan bruke ordene mine til å be om hjelp fra andre

4. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan øve meg på å dele en venn

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“I dag skal vi snakke om hvordan ordene vi bruker gjør det enklere å være venner. Tenk på alle måtene vi kan bruke ord på! Hvilke skal vi snakke mer om i dag når vi skal jobbe med Hjernelæring.”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
    • Hva er et ord?

    • Hvorfor er ord viktig for oss?

    • Hvordan hadde det vært hvis vi ikke hadde ord?

  • Finn fem arket ordene våre. Fyll ut "boblene" og kom opp med egne eksempler mens du går gjennom de fire følelsene under.

  • Hvilke ord er det som gjør deg sint?

    Snakk med hverandre om hvorfor dere tror at ordene gjør dere sinte, og forsøk å hjelpe hverandre med å sette ord på hva det er dere kjenner i kroppen.

  • Hvilke ord er det som gjør deg trist? Snakk med hverandre om hvorfor dere tror at ordene gjør dere triste, og forsøk å hjelpe hverandre med å sette ord på hva det er dere kjenner i kroppen.

  • Hvilke ord er det som gjør deg glad?

    Snakk med hverandre om hvorfor dere tror at ordene gjør dere glade, og forsøk å hjelpe hverandre med å sette ord på hva det er dere kjenner i kroppen.

  • Hvilke ord er det som gjør deg redd?

    Snakk med hverandre om hvorfor dere tror at ordene gjør dere redde, og forsøk å hjelpe hverandre med å sette ord på hva det er dere kjenner i kroppen.

 

Du trenger:

 

2. trinn

 
    • Hva betyr et kompliment?

    • Hvem kan man gi et kompliment til?

    • Hvorfor kan det være viktig å gi de vi leker med komplimenter?

    • Hva kan man gi kompliment for?

    • Hvilke eksempler på komplimenter kan dere komme på?

  • Hele klassen gjør denne oppgaven sammen (læreren kan også være med). Alle skriver navnet sitt på en lapp og legger i en bunke. Etterpå skal alle trekke en lapp og skrive et kompliment til personen de får, på baksiden av lappen.

    • Reflekter sammen: Hva gjør man når man får et kompliment?

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å følge med på læringen vår. Etter å ha lært om komplimenter skal du fylle ut ferdighetskortet du finner her. Pass på kortet, du får bruk for det senere!

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
  • 1. Hva betyr det å hjelpe noen?

    2. Hva kan man be om hjelp til?
    Fra voksne? Fra andre barn/ en venn?

    3. Er det forskjeller på hvem man spør hva om?

    4. Er det noe man bør be om hjelp til fra andre voksne eller barn?

    5. Har dere eksempler på når det ikke passer å spørre om hjelp?

    6. Har dere eksempler på ting som man kan øve på uten en voksen eller at noen andre hjelper?

    7. Kan dere fortelle eller komme med eksempel på hvordan man kan spørre om hjelp på en vennlig måte? Hvilke ord bruker vi da? Hvordan ser kroppen vår ut? Hvordan høres stemmen vår ut?

  • Tegn hvordan både kropp, stemme og ansiktet ser ut når vi spør om hjelp på en vennlig måte.

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å følge med på læringen vår. Etter å ha lært om å be om hjelp skal du fylle ut ferdighetskortet du finner her.

    Pass på kortet, du får bruk for det senere.

Du trenger:

 

 

4. trinn

  • 1. Hvordan kan ord og tanker henge sammen?

    2. Hvordan kan tanker hjelpe oss med å finne frem til gode ord?

    3. Hvilke av figurene i hjernen har vi behov for når vi skal finne frem til de gode ordene og de gode tankene våre?

  • I denne oppgaven er det fire situasjoner dere kan snakke om, velg selv.

    Tenk på det du har lært fra Hjernelæring når du svarer på spørsmålene.

  • Du har lyst til å leke med vennen din, men så er det en annen i klassen som spør om han eller hun vil leke med han eller hun før deg, og vennen din sier ja.

    Du ser de to løpe av gårde.

    • Hva tenker du da?

    • Hva føler du da? Hva gjør du da?

    • Hva hjelper deg og hva hjelper deg ikke?

  • Du har lyst til at vennen din skal bli med deg hjem etter skolen, men vennen din skal bli med noen andre hjem og det skal ikke du.

    • Hva tenker du da?

    • Hva føler du da? Hva gjør du da?

    • Hva hjelper deg og hva hjelper deg ikke?

  • Du kommer ut i skolegården og ser at vennen din leker en gøy lek sammen med en annen. Du går bort til vennen din og spør om dere skal finne på noe.

    Ikke akkurat nå sier vennen din.

    • Hva tenker du da?

    • Hva føler du da? Hva gjør du da?

    • Hva hjelper deg og hva hjelper deg ikke?

  • Du har bursdag. Vennen din er der, men vennen din ser ut som den bare vil snakke med en annen jente/gutt i klassen. De ler sammen og ser ut som de har det kjempegøy.

    • Hva tenker du da? Hva føler du da?

    • Hva gjør du da?

    • Hva hjelper deg og hva hjelper deg ikke?

  • Vokteren forsøker å hjelpe oss ved å beskytte oss. Vokteren kan samtidig ta feil noen ganger og tro at ting er mer farlig enn det er. Når Vokteren er størst og Den kloke mindre så kan det være lettere for oss å tenke tanker som for eksempel.; «Vennen min liker meg ikke mere», «Jeg har ikke noe bestevenn lengre», «Vennen min vil bare være med andre».

    Når Vokteren får for stor plass så hjelper ikke Vokteren oss lengre. Slike tanker gjør at vi kan lei oss, redde, usikre, sjalu eller for eksempel sinte. Hvis vi gir Den kloke litt mer plass kan vi bruke tankene våre på en måte som hjelper oss i større grad. Den kloke vil hjelpe oss til og for eksempel tenke: «Vennen min er akkurat like glad i meg selv om han eller hun også vil leke med noen andre noen ganger. Jeg kan spørre om vi skal leke litt senere i dag og så kan jeg finne på noe annet med noen andre eller for meg selv så lenge.»

    Bruk de ulike situasjonene ovenfor til å finne frem til hvordan gode hjelpetanker kan høres ut.

    Skriv ned hvordan Den kloke kan hjelpe de i de ulike situasjonene over.

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å følge med på, og forbedre læringen vår. Etter å ha lært om å dele en venn skal du fylle ut ferdighetskortet du finner her.

    Pass på kortet, det gjelder å ha flest mulig ferdighetskort!

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken