Mestring og frihet

Å få til noe, gir oss en skikkelig god følelse! Vi mennesker liker så godt å få til ting, at kan vi bli både frustrerte, lei oss og sinte om noe ikke går.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet at mestring er å få til noe

2. trinn
Jeg vet at mestring føles best når jeg får til noe litt vanskelig

3. trinn
Jeg vet at tankene mine påvirker mestring

4. trinn
Jeg vet at jeg kan lagre mestring i Skattekisten og hente det frem

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Husker dere hvordan det var å klarte å sykle selv første gang? Det å få til noe gir oss en god følelse. Vi skal snakke mer om mestring, det å få til noe. Dette er viktig for all læring. Mestring og frihet bor helt på toppen av Maslows pyramide. Først skal vi…”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
    1. Fortell om noe du får til nå som du ikke fikk til før

    2. Hvordan har du øvd deg?

    3. På hvilken måte kan du se/kjenne at du kan det bedre nå?

    4. Hvilke av figurene hjelper til å mestre?

  • Tegn deg selv når du fikk til noe som du har øvd på ganske lenge.

    Bruk ulike farger for ulike følelser for å vise hvordan du følte deg da

    • Lag en sirkel med hele klassen, ved å sitte på gulvet med utstrakte bein inn i sirkelen. Sitt tett sammen.

    • En ballong legges på et fang. Ballongen skal bevege seg fra et fang til et annet.

    • Flere ballonger kan være i aksjon på en gang.

    • Velg om det er tillatt å bruke hendene eller deler av armene, eller ikke.

    Hvordan gikk det? Hvor kjente du mestring da du fikk det til?

    1. Vil vi mennesker få til ting?

    2. Liker vi mennesker å gjøre det vi vil?

    3. Hvilken figur vil få til ting?

 

Du trenger:

  • Ark og farger

  • Ballonger

  • Storskjerm

 

2. trinn

 
  • Lag egne hjernelæringsfigurer

    Plukk ut den eller de figurene som dere mener hjelper dere til å få til ting. Lag deres egne figurer i plastelina, leire eller trolldeig. Kanskje er det andre ting dere kan lage figurer av også?

    Lag en utstilling i klassen sammen med figurene.

  • Alle elevene sprer seg rundt i klasserommet. Dere er hjerneceller. Læreren tar et garnnøste og går rundt elevene mens hen surrer dem inn i garnet fra et langt garnnøste. Garnet er signalet mellom hjernecellene.

    Gå flere ganger mellom to elever, garnet blir tykkere. Det betyr at koblingen i hjernen blir sterkere. Det er slik hjernen lærer, ved repetisjon blant annet.

    Til slutt tar lærer en saks og klipper over noen av de enkle trådene, det betyr at koblingen brytes. Når koblingen er sterk så er det vanskelig å bryte den. Det gjelder uansett om koblingen er en som er nyttig eller skaper problemer for deg.

  • Spørsmål:

    1. Vil vi mennesker få til ting sammen?

    2. Hvorfor liker vi å få til ting sammen, tror du?

    3. Hvilken figur vil få til ting?

    4. Hvor i kroppen kjennes mestring?

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

3. trinn

 
    1. Hva sier du til deg selv når du får til ting?

    2. Og hva sier du til deg selv når du ikke får til ting?

    3. Hvordan kjennes det ut inni oss når vi ikke klarer ting?

    4. Hva gjør tankene med neste gang vi skal prøve noe lignende?

    5. Hvilke figurer kan hjelpe oss med å få til ting vi ikke klarte før?

  • Finn frem arket Mitt øvelseskort.

    I mitt øvelseskort trener du på å kjenne etter hva du liker og ikke liker, hva du får til og ikke får til og hva du har lyst til å øve på.

    Ta vare på øvelseskortet, du får bruk for det på nivå 4.

  • Spørsmål:

    1. Hvilken figur hjelper oss til å bli bedre og mestre ting?

    2. Hvorfor liker vi å få til ting sammen, tror du?

    3. Hvorfor er det viktig å feile for å bli bedre, tror du?

 

 

4. trinn

    1. Husker du alt Maslow sa var viktig for oss?

    2. Hvorfor tror du at mestring kommer helt på toppen?

    3. Hva betyr det for hva hjernen jobber med?

  • Finn frem og jobb videre med øvelseskortet som du jobbet med i 3 klasse. Snakk med de eller den du sitter med om hva som har endret seg siden 3 klasse. Hvordan ser det ut for dere i dag? Hva er annerledes?

    Så skal du fylle ut Mitt øvelseskort på nytt, for å se forskjellene mellom nivå 3 og 4.

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken