Krangler er vanlige, også mellom venner

Vennskap er fint, viktig, godt, trygt, gøy, spennende, nytt, skummelt, vanskelig, kranglete, slitsomt, krevende og mye mer. Vennskap er både godt og vondt.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet om noe jeg kan gjøre hvis jeg kommer i en krangel

2. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan øve meg på å løse en krangel

3. trinn
Jeg kan si noe om hvordan jeg øver meg på å løse krangler

4. trinn
Jeg klarer å løse opp i krangler

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Dere har sikkert opplevd at vennskap både kan være supert og vanskelig. Hvem har kranglet med en venn? Vi vet det finnes gode og dårlige måter og krangle på, og på å rydde opp etter en krangel. Det skal vi snakke om i dag. Først skal vi…”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • 1. Hva er en krangel?

    2. Hvorfor oppstår det krangel?

    3. Hva krangler vi om?

    4. Er det farlig å krangle?

    5. Hvorfor er det bra å lære seg å løse en krangel?

  • Venner krangler inniblant, det er ikke farlig. Men det er viktig å kunne løse krangler.

    Se på arket For å løse en krangel kan jeg... Gå gjennom løsningene i klassen med læreren.

    Tenk på: Hvilke løsninger er best? Hvorfor?

    Dine løsninger

    Fargelegg eller skriv ned de løsningene DU tenker er best for å løse en krangel. Du kommer til å trenge dem til neste oppgave, så velg smart. Du kan også skrive ned løsninger du selv tenker er gode.

  • Finn frem arket Mitt vennskapshjul her.

    Dette er ditt eget «Hjul» og du skal gjerne følge det de neste årene. Dette er bare ditt hjul.

    Her skal du velge ut noen nøkler som du vil øve på. Du kan bruke nøklene du valgte fra arket For å løse en krangel kan jeg...

    Hvis du har andre forslag kan du bruke dem også. Prøv å ikke bruke mer enn to "Kakestykker" fra sirkelen.

    Når dere har fylt ut setter dere det i permen.

 

2. trinn

 
    1. Hva er vennskap?

    2. Hvorfor er vennskap viktig for oss

    3. Hvordan kan vennskap være både fint og godt og vanskelig?

  • Husker du arket For å løse en krangel kan jeg...?

    Gå gjennom arket i klassen med læreren.

    Hvilke nøkler synes du er best? De får du bruk for i neste oppgave.

  • Husker du Vennskapshjulet fra Nivå 1?

    Nå skal du finne det frem igjen og skrive inn flere løsninger. De kan enten være fra arket For å løse en krangel kan jeg... , eller du kan komme på løsninger selv.

    Prøv å bruke to "kakestykker" fra sirkelen.

    Hvis du ikke har Vennskapshjulet fra før kan du starte et nytt.

 

3. trinn

 
  • 1. Hvorfor kan det av og til gjøre godt å krangle?

    2. Hvilke av figurene i hjernen er størst når vi er i en krangel?

    3. Hvilke av figurene trenger vi hjelp av for å løse opp i en krangel?

  • Husker du Vennskapshjulet fra Nivå 1 og 2? Nå skal du finne det frem igjen og skrive inn flere løsninger. De kan enten være fra arket For å løse en krangel kan jeg... , eller du kan komme på løsninger selv. Prøv å bruke to nye "kakestykker" fra sirkelen.

    Hvis du ikke har Vennskapshjulet fra Nivå 1 eller 2, kan du starte et nytt ved å åpne arket Mitt Vennskapshjul her.

  • Reflekter sammen med den du sitter ved siden av om hvilke av figurene som er størst når det oppstår en krangel?

  • Hvilke av figurene kan trenge hjelp fra dere for å klare å løse en krangel?

 

4. trinn

  • 1. Hva gjør det vanskelige å løse opp i en krangel?

    2. Er det noe krangler det er lettere å løse opp i en andre?

    3. Har dere eksempler på en gang dere har klart å løse opp i en krangel, hva gjorde dere da?

  • Husker du arket For å løse en krangel kan jeg... fra nivå 1, 2 og 3?

    Gå gjennom arket i klassen med læreren. Hvilke løsninger synes du er best?

  • Læreren deler inn klassen i grupper. Dere skal nå se for dere at dere nå skal holde et «foredrag» for 1. klasse. I foredraget sitt skal dere fortelle barna noe om hva en krangel er og hvorfor vi krangler. Prøv å bruke figurene til å forklare.

    Foredraget skal også hjelpe dere til å forstå hvordan dere selv kan øve på å løse krangler.

    De gruppene som vil kan gjerne fremføre sine "foredrag" fremfor klassen.

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken