Ingen svarer Vilde

Noen ganger er det vanskelig å bli med, og vanskelig å prøve igjen når ingen hører. Alle har vi det sånn noen ganger. Få barna til å tenke etter hvorfor de små tingene av og til føles veldig vanskelig og starte diskusjonen om hva man kan gjøre for å øve seg.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kjenner igjen følelsene mine, og andres

2. trinn
Jeg vet sammenhengen mellom kropp og følelser

3. trinn
Jeg forstår tankers påvirkning på følelser

4. trinn
Jeg vet hva som setter i gang følelser og hvordan gjør jeg noe som hjelper

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
”I dag skal vi være med Vilde på vei til skolen. Det er en tung morgen, som vi alle kan ha. Vi fortsetter å øve oss på å forstå følelsene”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


1. trinn

 
  • Øv på å vise følelsene til hverandre. Ta bilde av hverandre for hver følelse.

    • Sint

    • Trist

    • Glad

    • Redd

    • Sjalu

    La de andre gjette hvilken følelse du viser på bildene.

    Dere kan også bruke et speil for å se ansiktene deres.

  • Lag et miniskuespill der dere viser hvilke følelser Vilde har i fortellingen

    • Hvorfor tror du Vilde ikke prøver igjen?

    • Hvilke følelser har Vilde?

    • Hvordan prøver følelsene å hjelpe henne?

    • Hva kan Den kloke hente frem fra Skattekisten?

 

Du trenger:

  • Læringsbrett eller speil

 

2. trinn

 
    • Hvilke følelser har Vilde i fortellingen?

    • Hvordan gjetter du det?

    • Hvordan er kroppen til Vilde på bildet?

    • Hva har du Skattekisten som hjelper deg å kjenne igjen følelsen?

  • Ta frem arkene Min redde kropp som barna leverte inn forrige uke.

    Minn dem på at det du ikke vet hvem som fylte ut hva.

    • Les opp hva barna har fargelagt med rødt (sinne)

    • Og trist (blått)

    • Er det noe dere kjenner spesielt godt igjen?

    Ta for dere så mange følelser som det er tid til.

  • Del barna inn i grupper. Hver gruppe får en følelse (redd, sint, trist, glad).

    Be barna vise med kroppen sin om de tror følelsen de har blir større eller mindre…

    • … hvis de får en klem

    • … hvis de ser noen som smiler

    • … hvis alarmen går

    • … hvis noen begynner å gråte

    • … hvis noe gøy skjer

 

3. trinn

 
    • Hva hadde skjedd om Vasili og de andre hadde svart første gangen?

    • Hva hadde skjedd om Vilde hadde turt å si noe en gang til?

    • Hva hadde skjedd om Ellen, Vasili og Knut hadde tenkt seg om?

    • Hva kan Vilde tenke neste gang, som hjelper henne?

  • Vilde synes det er vanskelig å finne hjelpetanker når hun kjenner følelsen trist så sterkt. Vokteren tar mye plass i Vilde sin hjerne, og det er vanskelig for Den Kloke å hjelpe til. Hun vet hjelpetanker vil hjelpe, men får det ikke til.

    Knut derimot som ikke kjenner seg trist kan lett hente frem Den Kloke. Han har veldig lyst å hjelpe Vilde, og har mange gode forslag på hjelpetanker.

    Bruk arket Knuts tankebobler og skriv inn hjelpetanker som Knut kan foreslå for Vilde.

  • Nå skal dere øve. Den ene skal være Knut og den andre Vilde.

    Knut forteller Vilde hvilke hjelpetanker som kan hjelpe for at følelsen trist skal bli litt svakere.

    Bytt roller etter en runde.

 

 

4. trinn

  • Svar på disse spørsmålene om trøst:

    Hva er trøst?

    Er trøst bra? Hvorfor?

    Hva skjer med kroppen når den får trøst?

    Har du trøstet noen en gang? Hva gjorde du da?

    Hvilken trøst er best?

    Kan man trøste seg selv? Hvordan da?

    Er det lett eller vanskelig å be om trøst?

    Her er en liten filmsnutt på hvordan man kan trøste.

  • Følelsene våre snakker, spesielt de veldig vonde følelsene. De prøver å si oss noe, at det er noe du trenger.

    Det kan være lurt å tenke ekstra etter hva man trenger når man kjenner en vond følelse.

    • hva tror du trist sier at du trenger?

    • hva tror du sint sier?

    • hva med redd?

    • Kan du huske noe lignende som har skjedd deg?

    • Hvem i fortellingen ligner du mest på?

    • Hvorfor det?

    • Hva gjorde noen andre for deg som hjalp?

    • Hva liker du best at andre sier eller gjør?

    Dette er nøkler dere kan legge i Skattekista deres.

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost



Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken