Glede er oppoverfølelsen

Lykkesrus og smil, latter og varme. Vi skal se på følelsen som på mange måter er hjelpernes mål; Glede!

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kan noe om å være grønn og glad

2. trinn
Jeg vet noe om hva som gjør andre glad

3. trinn
Jeg vet at Speideren min hjelper meg til å bli glad

4. trinn
Jeg vet at jeg kan påvirke følelsene mine

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“I dag skal vi snakke om glede. Gleden er en oppoverfølelse, munnen går oppover og man føler seg på topp! Dette er følelsen vi aller helst vil ha”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • Glede er grønt i Hjernelæring.

    Hvorfor passer grønt, synes du?

    Kunne glede hatt en annen farge også?

    Velg din gledesgrønt og tegn grønne ting.

  • Glede, som andre følelser, henger sammen med sansene.

    • Kjenn, lukt eller smak på tingene læreren har med - når kommer gledefølelsen?

    • Er det forskjell på dere?

    • Hvilke ting lager mest glede?

    • Hva med lyden av plystring, eller lyden av regn?

    • Eller hva med forskjellen mellom lyden av en tuba og en tverrfløyte?

  • Les fortellingen nedenfor og svar på spørsmålene.

    Knut løper til skolen i dag. Han har fått ny ryggsekk og nytt pennal. Han treffer Ellen og Vasili på vei inn i skolegården, og de spør om ikke han vil være med å spille fotball. Knut elsker fotball, så han kjenner det bobler i hele kroppen og roper «ja!», mens smilet brer seg over hele ansiktet hans.

    1. Hva er det som gjør Knut glad?

    2. Hvordan kan vi se på kroppen til Knut at han er glad?

    3. Hva gjør Ellen og Vasili som gjør Knut glad?

    4. Hva kunne skjedd på denne dagen som ville gjort at Knut sin glade følelse ble forstyrret/gikk over?

 

Du trenger:

  • Materialer som elevene kan kjenne, høre, lukte eller smake på

  • lyden av en tuba og en tverrfløyte

 

2. trinn

 
  • Finn frem arket Kroppen og en grønn fargeblyant, hvis du har det.

    1. Tenk først over hvordan vi kan se at noen er glad.

    2. Tegn inn et glad ansikt hos Vilde.

    3. Hva skjer med deg når du ser noen som er glade?

  • Først:

    • Sett på Hjernelæringsangen.

    • Så skal alle, også læreren, danse og hoppe og gjøre gledesfylte bevegelser.

    • Kjenn etter gledesfølelsen i kroppen.

    Når sangen er ferdig:

    • Stå helt stille og se ned i bakken, og la armer og hode henge slapt.

    • Kjenner du en forskjell i følelsene i kroppen?

    Kan det å hoppe og danse litt innimellom gjøre at dagen blir gladere? Diskuter med klassen.

  • Forskere har funnet ut at det er fem ting i hverdagen som gir oss glede:

    1. Å være oppmerksom

    2. Å være aktiv

    3. Å lære

    4. Å gi

    5. Å knytte bånd

    Se filmen og lær mer

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
    • Hva trenger Speideren for å se etter ting som gjør deg glad?

    • Kan du tegne ting som gjør det lett for Speideren å lete etter gode ting?

    • Hva trenger du i Skattekisten for å se de glade tingene, tror du?

    1. Klassen står i ring. Én elev utpekes til detektiv og går ut på gangen.

    2. Klassen velger en dirigent.

    3. Dirigenten gjør rare bevegelser som resten av klassen skal kopiere så nøyaktig som mulig.

    4. Eleven som kommer inn igjen skal være detektiv og finne ut av hvem i klassen som er dirigenten.

    5. Etterpå velges en ny dirigent og en ny detektiv.

    Ble Speideren din trigget?

  • Visste du forresten at når du vet du skal repetere det du har lært så husker du mer?

    Det er fordi hjernen tenker at dette er sikkert viktig siden vi skal snakke om det igjen.

    Spill Kahoot

Du trenger:

  • Ark og farger

  • Læringsbrett

 

 

4. trinn

  • G for grønn, G for glad. De starter på samme bokstav.

    Finn frem ark og tegnesaker og tegn en stor og glad G, da vel! Heng opp i taket eller på vinduet.

    Hver gang dere ser de glade G-ene så blir dere kanskje glade?

  • Når speideren ser etter gode ting, kan den bruke en stor kikkert, litt som en pirat.

    Tegn en stor sirkel på et ark, dette forestiller sirkelen som man ser gjennom kikkerten.

    Tegn inne i sirkelen det du tenker og føler at din Speider seg etter som gjør deg glad.

  • Tankene, følelsene og handlingene våre henger tett sammen og påvirker hverandre.

    Når vi tenker på de fem tingene som forskere vet mennesker blir glade av, hvilke kan du gjøre mer av?

    1. Å være oppmerksom

    2. Å være aktiv

    3. Å lære

    4. Å gi

    5. Å knytte bånd

    Se filmen om hverdagsglede og skriv en lapp til deg selv om hva du vil øve på et par dager. Etter to dager kan du sjekke lappen og finne ut om det gjorde en forskjell.

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om glede

  • Glad er den følelsen flest liker best.

  • Uten de andre følelsene hadde vel ikke glede vært like fint, heller?

  • Speideren elsker når den endelig får til noe den har prøvd på lenge. Dét er glede, det!

  • Man blir ikke så glad av å få til noe man har fått til mange ganger før…

 
  • Vi mennesker er veldig opptatt av å være glade.

  • Selv blinde mennesker løfter hendene i været når de blir glade, selvom de aldri har sett andre gjøre det.

  • Det går ikke an å være glad hele tiden. Men det går an å øve seg på å legge merke til de fine tingene.

 

Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken