En film om hjernen

I dette temaet ser klassen en animasjon om hjernen som vi har laget med Aschehoug. Vi leter etter mer informasjon om hvordan hjernefigurene jobber.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kan navnene på figurene og kan si ett ord om hver.

2. trinn
Jeg forstår at jeg har mange følelser hele tiden.

3. trinn
Jeg vet litt mer om hvordan hjernen lærer seg ting.

4. trinn
Jeg vet mer om hvordan vi påvirkes av andre.

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

Når dere starter dagen med rolig pust i magen blir overgangen til klasserommet enklere. Repetisjon gir barna etterhvert automatikk i øvelsen og kan bruke pust til å roe ned selv.

 

Å få energi med musikk
Når vi danser og synger lages det lykkehormoner i kroppen og vi blir glade. Den energien er viktig for læring. Å gi oss hen til dans gir oss også en tankepause :)

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…

“Husker dere hjernefigurene fra sist time? Har du lagt merke til at de har hjulpet deg? Eller kanskje gjort noe vanskeligere? Nå skal vi se en liten film om dem og lære mer om hva de prøver å hjelpe oss med.

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

  • Lag et tankekart for hver av figurene.

    • Hvilke ord hører til Vokteren, som holder meg trygg?

    • Hva med Speideren som vil ha gode følelser?

    • Hva med Den kloke som finner løsninger?

    • Hva med Skattkisten som sparer på alt?

    1. Lag 10 lapper med enkle ord.

    2. Sett dere i en ring.

    3. Trekk en lapp, si situasjonen og hvilken figur som var mest aktiv. Hvorfor?

    Legg merke til at samme ting kan trigge forskjellige figurer, kanskje også samtidig.

  • Øv dere noen ganger på å plassere hendene.

    • Vokteren bor bak ørene - pek bak ørene med begge hender

    • Speideren bor i nakken - hold en hånd på nakken

    • Den kloke bor i pannen - legg en hånd på tvers av pannen

    • Skattkisten er hele hjernen - legg begge hender på hodet, en på hver side

    Se om dere klarer å gjøre tegnene fortere og fortere.

Du trenger:

  • Tavlen

  • Lapper med situasjoner

 

2. trinn

    • Sendes det en beskjed fra magen til munnen når du er sulten?

    • Hva med når du skal rekke opp en hånd?

    • Hva hvis noen tar fra deg en leke, hvilken beskjed sendes da?

    • Kommer dere på andre eksempler?

  • Figurene tar fargene til følelsene dine.

    • Blå er trist

    • Gul er redd

    • Grønn er glad

    • Rød er sint

    Fargelegg figurene slik du har det nå. Sett dem i permen eller heng dem på veggen.

  • Tenk at vennen din står på andre siden av veien med en is til deg og du løper over uten å tenke deg om.

    • Hvilke figurer er aktive?

    • Hvilken følelse farger figurene dine? Kanskje grønt for glede?

Du trenger:

  • A4 plakat med figurene

  • Permen

 

 

3. trinn

    1. Hvordan tror du at du lærer noe?
      Svar: Ser på og kopierer andre, øving

    2. Hvordan tror du hjernen glemmer?
      Svar: bruker ikke kunnskapen ofte nok

    3. Hvorfor kan du noe som de som går i barnehagen ikke kan?
      Svar: øvd mye, hjernen blir eldre

  • Tenk at vennen din står på andre siden av veien med en is til deg og du løper over uten å tenke deg om.

    • Hvilke figurer er aktive?

    • Hvilken følelse farger figurene dine? Kanskje grønt for glede?

    En voksen ser deg løpe over veien uten at du ser deg for...

    • Hvilken figur er aktiv i den voksenes hjerne, tror du?

    • Hvilken følelse farger den voksenes hjernefigurer?

    Hvordan tror du hjernen din lærer av denne situasjonen?

  • Husker dere tegnene for figurene?

    • Vokteren bor bak ørene - pek bak ørene med begge hender

    • Speideren bor i nakken - hold en hånd på nakken

    • Den kloke bor i pannen - legg en hånd på tvers av pannen

    • Skattkisten er hele hjernen - legg begge hender på hodet, en på hver side

    Leketid

    Heng figurene på tavlen. Èn tar ansvaret for å ta på den av figurene de andre skal gjøre tegnet til.

    Merker dere at det går fortere etterhvert? Det er hjernen som lærer! Kult, ikke sant?

Du trenger

Ingenting

 

 

4. trinn

  • Sitt sammen to og to.

    1. Den ene skal holde seg alvorlig og den andre skal smile. Hva skjer?

    2. Den ene skal lage et ansiktsuttrykk (trist, glad, sint, redd) og den andre skal herme. Hvordan føles dette?

    3. Hvordan kjennes det ut når den andre hermer etter (speiler) dine følelser? Kjenner du at det er godt å bli sett?

  • Når noen viser deg noe for at du skal lære, heter det modellering. Vi hermer så etter hva de andre viser oss.

    Når vi hermer etter noe vi ser andre gjør så heter det observasjonslæring. Det skjer om man ser noen erte noen og man gjør det samme. Det er ikke så smart.

    1. Når er det viktig å gjøre slik som andre gjør?

    2. Når kan det være dumt?

  • 1. Sett dere ved en pult med begge hendene på pulten

    2. Klapp hendene sammen

    3. Sett fingertuppene lett på pulten

    4. Klapp dem sammen

    5. Stryk hendene over pulten

    6. Klapp dem sammen

    7. Si klapp-finger-klapp-stryk-klapp (det hjelper deg å huske)

    8. Gjør det fortere og fortere

    Legg merke til at det blir enklere og enklere.

    La et hemmelig barn legge på et steg uten ord - hvor fort ser de andre det nye steget og hvor fort får dere tatt det med?

    Hva skjer om det er tre barn som samtidig legger på et nytt steg?

Du trenger

Ingenting

 
 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte, så kontakt oss gjerne om stort eller smått.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om hjernen

Her samler vi spennende fakta du kan spe timene med.

  • Hjernen ser ut som en valnøtt og er delt i to!

  • Høyre og venstre hjernehalvdel kommuniserer sammen ved hjelp av nervefiber. På 1960 tallet fikk enkelte pasienter med epilepsi denne forbindelsen kuttet. Studier av slike pasienter har gitt oss informasjon om hvordan ulike områder i hjernen har sine spesialiserte oppgaver.

  • Høyre hjernehalvdel styrer venstre side av kroppen og venstre hjernehalvdel styrer høyre side av kroppen.

 
  • Menneskehjernen utgjør ca 2% av vår kroppsvekt, men bruker ca 20% av alt blod og oksygen i kroppen.

  • Luktesansen kan få frem minner, forandre vårt humør og våre handlinger/det vi gjør.

  • Hjernen din er raskere enn den raskeste PC ´en i verden!

  • Barn som ikke blir tatt på, leker eller er i sosialt samspill med andre kan ha 20-30 % mindre hjerne enn jevnaldrende.


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken