Den kloke er en dirigent

I dette temaet lærer vi at Den Kloke er en slags dirigent, som får kroppen og hodet, følelsene og tankene våre til å spille sammen.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kan si noe om hva Den kloke gjør

2. trinn
Jeg kan bruke hånden min til å vise hvor figurene bor i hjernen

3. trinn
Jeg forstår at det er viktig å lære gjennom å gjøre feil.

4. trinn
Jeg vet litt om hva hjernen min må ha før Den kloke kan lære.

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Det er veldig fint å ha både Vokteren og Speideren. Men noen ganger lager de veldig store følelser for å få deg til å gjøre noe fort. Og når de ikke er enige er det hvertfall vanskelig. Da er det godt at vi har Den kloke som kan hjelpe oss å tenke hva som er lurt akkurat nå”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.

 

1. trinn

 
  • 1. Hva betyr det egentlig å være klok?

    2. Kjenner du en som du synes er skikkelig klok?

    • Hvis læreren din ber deg om å gjøre et vrient mattestykke, hvilke av figurene er det som er aktive da?

      Svar: Den kloke leter etter svar i Skattekisten og Speideren liker å få til ting.

    • Hvem gjør at du vil gi opp og hvem får deg til å prøve igjen?

      Svar: Vokteren kan få lyst til å gi opp om det er for vanskelig. Både Speideren og Den kloke heier på at du skal prøve igjen. Kanskje går det neste gang!

  • Visste du at jo mer du tenker over noe, jo enklere kan du hente det frem igjen?

    Det er derfor det er lurt å øve seg på gi plass til Den Kloke.

    En måte er å repetere og det kan du gjøre gjennom å spille Kahoot om Den Kloke.

 

2. trinn

 
    • Når fikk du hjelp av Den Kloke sist?

    • Kan du huske en gang det var vanskelig for Den Kloke å slippe til fordi Speideren var så aktiv?

    • Når er det vanskelig for Den kloke å få plass?

  • Hvis du skal forklare veien til en venn er det Skattekisten som henter opp minnet og Den kloke som gjør at du kan fortelle med ord.

    Hvilke figurer er aktive når du skal gå over veien, tror du?

  • Visste du at jo mer du tenker over noe, jo enklere kan du hente det frem igjen?

    Det er derfor det er lurt å øve seg på gi plass til Den Kloke.

    En måte er å repetere og det kan du gjøre gjennom å spille Kahoot om Den Kloke.

 

Du trenger:

3. trinn

 
    • Hvorfor er det viktig å øve på ting?

    • Hvorfor er det viktig å gjøre feil?

    • Hvorfor liker vi ikke så godt å gjøre feil?

    • Hva skjer med Den kloke om vi ikke prøver igjen?

    • Hva trenger hjernen din for å tørre å gjøre feil?

  • Du er i bursdag og ser en kake som står på bordet og som du har veldig lyst på, men du klarer å la være å ta fra den.

    • Hvilken figur i hjernen er det som hjelper deg til å la være å spise før det blir sagt “vær så god”?

    • Hvorfor tar en toåring lettere etter kaken på bordet?

    • Hva er det du har lært som ikke en toåring kan?

  • Du blir klokere av å øve deg!

    Det er derfor det er lurt å øve seg på gi plass til Den Kloke.

    En måte er å repetere og det kan du gjøre gjennom å spille Kahoot om Den Kloke.

Du trenger:

 

4. trinn

  • 1. Hvorfor leter Den Kloke i Skattekisten?

    2. Hvorfor synes du det er vanskelig å ta kloke valg innimellom, tror du?

    3. Hva kan vi si til oss selv for at figurene snakker bra sammen og at situasjonen ikke blir så vanskelig?

    4. Hvem kan vi spørre om hjelp?

    5. Hva kan du gjøre om Den kloke ikke helt får plass i hjernen når du skal løse et problem?

  • Lag et tankekart sammen.

    1. Hvorfor er det viktig å øve på ting?

    2. Hvorfor er det viktig å gjøre feil?

    3. Tenk på en gang du lærte noe uten å være klar over det. Hva lærte du?

    4. Hvordan hadde du det en gang da du var sulten, sliten, sint, utrygg? Lærte du noe da?

    5. Hva tror du en hjerne trenger for å lære?

  • Du husker kanskje alt fra i fjor fremdeles?

    La oss sjekke når vi spiller Kahoot om Den kloke

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om hjernen

  • Vi er mer redd for edderkopper fordi før i tiden så levde mennesker mer ute i naturen hvor det var farlige dyr som de måtte passe seg for. Det kan derfor være vanskelig for hjernen din å vite forskjell på en farlig edderkopp og en husedderkopp.

  • Du bruker hele hjernen selv når du sover!

  • Hjernen trenger kontinuerlig tilførsel av energi, hjernecellene klarer ikke lagre dette selv. Når vi sover renses hjernen for avfallsstoffer.

  • Fordi alle hjerner er forskjellige reagerer vi ulikt i situasjoner og derfor forstår ikke andre automatisk hvorfor vi gjør som vi gjør.

 
  • Barnets utvikling går igjennom faser. Barnet kan plutselig bli engstelig/redd for noe det ikke har vært før, sånn som å gå i bursdager eller sove borte.

  • Det er lettere for hjernen å huske et tall hvis du legger det sammen med et bilde i hodet ditt. Hvis du for eksempel skal huske tallet 3 så er det lettere hvis du ser for deg et tre i skogen.

  • Glemsel handler ikke om at hjernen har begrenset kapasitet. Det er ny informasjon og nye minner som forstyrrer gjenkallingen fra hukommelsen. Det er derfor umulig å huske et minne helt korrekt slik det var.

  • Hjernen kjenner ikke forskjell på fiksjon og virkelighet, det må vi fortelle den. Det betyr også at vi kan øve oss i tankene og faktisk bli bedre!

 

Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken