Å være trygg

Det nest viktigste er at du kan føle deg trygg og at du har personer i livet ditt som du føler tar vare på deg når noe vanskelig skjer.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet at trygg er en følelse

2. trinn
Jeg vet at hjelp fra andre er viktig for alle

3. trinn
Jeg vet hvordan jeg kan påvirke andres trygghet

4. trinn
Jeg vet hvordan vi kan bygge et trygt klasserom sammen

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Visste du at når du føler deg utrygg er det nesten bare følelsesdelene av hjernen som er aktive, og da er det ikke så lett for tenkedelene av hjernen å tenke på andre ting som å lære matte, å lese eller hva som helst. Når du får vite mer om det å være trygg, og hva som gjør deg trygg og utrygg, er det lettere å vite hvordan du kan bli tryggere når du trenger det. Da kan tenkedelen av hjernen lære og leke igjen.”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • Tegn to hus. I hvert hus bor det en familie, med et barn, som kanskje kan være deg.

    Det ene huset er trygt å bo i, mens det andre ikke er så trygt. Hva er forskjellen på de to husene?

    Tegn inn noen slike forskjeller som du kommer på.

  • Trygghet er en slags følelse, som er blandet av mange følelser.

    • Hvordan kjennes det ut når du føler seg trygg?

    • Og hvilken farge vil du gi følelsen trygg?

  • Hvor i kroppen kan du kjenne trygghet og utrygghet?

    Se på tegningen av pyramiden - kanskje du får noen følelser når du ser på den?

 

Du trenger:

 

2. trinn

 
  • 1. Skriv eller tegn opp 5 ulike ting som du kan tenke at gjør deg eller barn utrygge.

    2. Lag en plakat med 5 ulike ting som kan hjelpe utrygge barn.

    • Hvem er din trygghetsperson? Mamma, pappa eller en annen?

    • Hvordan vet du/kjenner du at nettopp denne personen er din person?

    Etter å ha svart på spørsmålene kan du tegne en av dine trygghetspersoner.

    • Tenk på en gang da du følte deg trygg, hvem var der for deg da?

    • Tenk på en gang du følte deg utrygg, hvem hjalp deg da?

    • Hvis ingen var der, hvem skulle du ønske var der for å hjelpe deg med utryggheten?

 

Du trenger:

 

3. trinn

 
  • Finn frem noen sett med figurer, kosedyr, markører, pennaler eller noe annet.

    Sitt sammen i grupper. Der kan dere lage ulike teater/dukketeater-scener som viser utrygghet og/eller trygghet. Forsøk å få teater-scenene til å vise utryggheten frem, men ha som fokus at det ordner seg til slutt.

    For eksempel:

    -Fire personer er sammen, så kommer et kraftig tordenvær. En blir utrygg, hva skjer videre?

    -Barnet og mamma er på stranden. Under lek i vannet kutter barnet seg på en stein dekket av skarpe skjell. Hva skjer videre?

    -Barnet sover borte hos en venn. Vennen sovner, men barnet føler seg utrygt og lengter hjem. Hva skjer videre?

  • Hvilke ord har dere for litt utrygg og veldig utrygg?

    Skriv dem i rekkefølgen dere synes passer, fra minst utrygg til mest utrygg.

    Hva om det kommer en stor hund løpende, vis hvor utrygg du blir?

    Hvor utrygg man blir har noe med hva man har i Skattekisten fra før.

  • Hva kan vi gjøre når noen føler seg utrygg?

    Lag tegninger som dere viser frem og putter i Skattekisten i klasserommet.

    Disse ideene er nøkler så vi kan hjelpe hverandre å bli trygge igjen.

    Hvilken nøkkel liker du best?

Du trenger:

  • Figurer, kosedyr, markører, pennaler eller annet til teater

  • Tavle

 

 

4. trinn

  • La dukkene/markørene spille inn disse situasjonene:

    1. Vi ser en skrekkfilm og blir skremt.

    2. En gammel mann faller på gaten, og en blir vitne til at det skjer.

    3. DU fikk ny bukse til bursdagen sin, men falt på vei til skolen og ødela buksen og kneet.

    Spørsmål

    • Hvilken følelse er sterkest i hver situasjon?

    • Hva skjer med hovedpersonen og Vokteren, Speideren og Den Kloke i de ulike situasjonene?

    • Hvem og hva kan hjelpe?

    • Merket du om du ble utrygg da dere skulle lage teater?

    • Hvordan merket du det?

    • Hva hjalp deg?

    • Hva kunne også ha hjulpet at noen sa eller gjorde?

  • Trygghet har mye å gjøre med dem som er rundt oss.

    • hva liker du at læreren sier når du føler deg utrygg?

    • hva liker du at vennene dine gjør?

    • hva burde klassen ikke si eller gjøre når noen er utrygge?

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Fakta om hjernen

  • At alle trenger å føle seg trygge. Ofte hjelper det å føle seg trygg sammen med noen.

 
  • Alle dyr trenger å føle trygghet for å overleve.

  • Apene lærer trygghetsfølelse på samme måte som mennesker.

 

Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken