Å være sammen kan være vanskelig

Det er ikke så lett å få et nei fordi hjernen vår jobber for at vi ikke skal være alene og Vokteren vil ofte tro å bli holdt utenfor er det samme som at det er «fare på ferde».

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan spørre om å få bli med på leken

2. trinn
Jeg vet noe jeg kan gjøre for å takle vanskelige situasjoner som å bli holdt utenfor

3. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan øve på å takle vanskelige situasjoner, som hvis noen erter meg

4. trinn
Jeg vet at jeg kan øve på å se hvordan en situasjon ser ut for andre

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Dere har kanskje opplevd at det både kan være stas og vanskelig å være sammen med andre. Det er helt vanlig, vi må også lære oss å takle når ting ikke blir helt som vi ønsker oss. Vi må hjelpe Vokteren å slappe av. Hvordan skal vi lære litt mer om i dag”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • 1. Hvordan er det lurt å spørre om å få bli med på leken?

    2. Hva fungerer mindre bra når vi skal spørre om å få bli med på leken?

    3. Er det vanskelig å spørre om å få bli med på leken?

    4. Hvor når er det eventuelt vanskelig å spørre om å få bli med på leken?

    5. Hva gjør at det kan være vanskelig?

  • Finn frem arket Kroppen vår snakker også, og fyll ut boksene. Hvis du har gjort det før er det en god måte å repetere på.

    Tenk etter det på hvordan kroppen, stemmen og ansiktet vårt burde være når vi spør om å få være med på leken.

    Og til slutt, hva med avstanden til andre?

  • Se for deg at det sitter tre stykker på AKS/SFO og spiller et spill som du også har lyst til å bli med på. Hvordan tenker du at du kan spørre om å bli med?

    Kom opp med noen forslag før du går videre.

    Her er noen forslag du kan legge til lista di:

    • Gå bort til de som leker

    • Vise interesse for det de andre leker med. Hva kan de si om leken? Eks; det ser gøy ut? Så spennende spill dere har? Så gøy at dere liker det spillet. Hva annet?

    • Spørre høflig om å få bli med

    • Hvis vi får nei første gangen, hvordan kan vi vennlig forsøke en gang til?

 

Du trenger:

 

2. trinn

 
  • 1. Hva betyr det å bli holdt utenfor?

    2. Er det alltid sånn at det er galt å bli holdt utenfor?

    3. Hva kan vi gjør selv hvis vi blir holdt utenfor?

  • Noen i klassen sier nei til en lek du vil bli med på i friminuttet eller på AKS. Hva kan hjelpe deg å gjøre i en slik situasjon? Hva hjelper deg ikke?

    Tenk på hvilken rolle figurene spiller:

    • Når Vokteren er størst, hva tror du den prøver å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Speideren er størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i Skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • Broren eller søsteren din lar deg ikke få bli med på noe som han/hun gjør? Hva kan du gjøre?

    Tenk på hvilken rolle figurene spiller:

    • Når Vokteren er størst, hva tror du den prøver å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Speideren er størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i Skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • Tre av vennene dine i klassen er invitert med hjem til en fjerde person, men det er ikke du. Hva kan du gjøre?

    Tenk på hvilken rolle figurene spiller:

    • Når Vokteren er størst, hva tror du den prøver å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Speideren er størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i Skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

 

3. trinn

 
  • En strategi er en plan for å få til noe, for å takle en utfordring. Du skal nå øve på å finne frem til strategier som du kan bruke hvis noen sier noe ertete til deg. Skriv ned forslag til løsninger.

    Kom opp med noen forslag før du går videre.

    Her en noen forslag du kan legge til lista di:

    • Stoppe og telle til ti og ned fra ti

    • Overse ertingen

    • Bruke humor

    • Vise at du ikke bryr deg

    • Si hvordan du føler det på en vennlig måte

    • Fokuser på noe annet

    • Gå vekk fra den som ertet

  • Noen på trinnet ditt kaller deg for noe ikke liker og «knuffer til deg i armen når de går forbi deg: Hvordan kan du reagere som gjør at ertingen stopper? Hva kan du tenke? Hva kan du si? Hva kan du gjøre?

    Tenk på hvilken rolle figurene spiller:

    • Når Vokteren er størst, hva tror du den prøver å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Speideren er størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i Skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • Broren eller søsteren din kaller deg for noe du ikke liker. Hvordan kan du reagere? Hva kan du tenke? Hva kan du si? Hva kan du gjøre?

    Tenk på hvilken rolle figurene spiller:

    • Når Vokteren er størst, hva tror du den prøver å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Speideren er størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i Skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • Noen sier med ertestemme at; Du er ikke noe morsom, eller du har rar og lang nese, eller du har spisse tenner og ser ut som en vampyr. Hvordan kan du reagere som gjør at ertingen stopper? Hva kan du tenke? Hva kan du si? Hva kan du gjøre?

    Tenk på hvilken rolle figurene spiller:

    • Når Vokteren er størst, hva tror du den prøver å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Speideren er størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når Den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i Skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • Du kan fylle ut ferdighetskortet om erting.

    Pass på kortet, det gjelder å ha flest mulig ferdighetskort!

 

4. trinn

  • 1. Hvordan føles det å bli holdt utenfor?

    2. Hvordan kan vi bruke våre egne opplevelser til å forstå hvordan andre har det?

    3. Hva er egentlig perspektiv, og hvordan kan det hjelpe oss når vi er sammen med andre?

  • Vi kan oppleve en situasjon veldig forskjellig noen ganger.

    Se for deg: du kommer på skolen og sier hei med en glad stemme til vennen vår. Han eller hun svarer med et «surt» hei og ser vekk.

    Da kan vi bli lei oss og vi kan være fristet til å svare noe «surt» tilbake. Å prøve å forstå hva som gjør at den andre svarer som den gjør eller er som den er, kan hjelpe oss til å forstå.

    Kanskje har vennen din hatt en dårlig morgen? Kanskje det har skjedd noe?

    Tenk tilbake på engang der du opplevde at vennen din eller noen andre oppførte seg på en måte du ikke forstod. Tenk tilbake å forsøk å forstå hvordan det kan ha vært for den andre.

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å følge med på, og forbedre læringen vår. Etter å ha lært om å ta andres perspektiv skal du fylle ut ferdighetskortet du finner her. Pass på kortet, det gjelder å ha flest mulig ferdighetskort!

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken