Å passe på hverandre

Det gjør godt når noen passer på oss. Da kjenner vi oss rolige og trygge. En annen måte å si det på er at noen gir oss omsorg.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan søke trøst

2. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan si unnskyld

3. trinn
Jeg vet noe om når og hvordan jeg kan si unnskyld

4. trinn
Jeg kan si unnskyld

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Det føles godt å både gi og få omsorg. Omsorg er når vi passer på hverandre. Da kjenner du deg rolig og trygg, har du lagt merke til det? Vi skal lære mer om å trøste hverandre. Først skal vi…”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • 1. Hva er trøst?

    2. Hvor når vet vi om noen trenger trøst?

    3. Hvordan kan vi gi trøst?

    4. Hva kan vi si? Hva kan vi gjøre? Hvordan kan vi vise til en annen at vi forsøker å trøste?

    5. Hvem kan trøste?

    6. Hva kan vi si når vi trenger trøst?

  • Finn frem arket Trøstehånden her.

    Som du husker fra Behovshjernen, trenger vi alle trøst. Trøstehånden er et verktøy som hjelper oss med å tenke på hvordan trøst kan hjelpe oss.

    Nå skal du fylle ut din trøstehånd. Tenk på spørsmålene fra "Vi undrer oss", og dine egne opplevelser.

    “Oppskrift”

    • Jeg liker å få trøst når…….

    • Når jeg skal spørre om trøst kan jeg si…….

    Hver finger skal være en som du kan søke trøst til. I klassen kan dere hjelpe hverandre på vei, det kan være en venn, noen i familien, søsken, besteforeldre, lærer, helsesøster, en god nabo. Hjelp hverandre til å finne frem til alle som kan trøste.

    Til slutt…

    Ta vare på trøstehånda di, sett den helst i permen.

    Ekstra refleksjonsspørsmål: Hvorfor er det en trøstehånd og ikke en trøstefot, mon tro?

 

Du trenger:

 

2. trinn

 
  • 1. Hva betyr det å si unnskyld?

    2. Hvorfor sier vi unnskyld?

    3. Hvor når er det fint å si unnskyld?

    4. Har barna noen eksempler?

    5. Hvordan er det å høre noen si unnskyld?

    6. Hvordan er det å si unnskyld til noen?

    7. Hvorfor er det av og til vanskelig å si unnskyld?

  • Når vi sier unnskyld kan vi på en måte tenke på det som en trapp med fire trinn. Når vi er kommet opp på den fjerde trappen så kjennes det ofte mye bedre ut for den som tar imot unnskyldningen og for den som gir den.

    Finn frem arket Steg i å si unnskyld, og fyll ut de fire boksene med så mange eksempler du kommer på. Eller så mange du får plass til, da.

  • Tegn en trapp med fire trinn på et tegneark. Bruk eksemplene fra arket du fylte ut. Hvis det vanskelig kan du se et enkelt eksempel her:

    Trappetrinn 1: Jeg er lei for at jeg... sa til deg i friminuttet at jeg ikke ville være vennen din mer.

    Trappetrinn 2: Det var galt fordi... det gjorde deg lei deg når jeg sa det.

    Trappetrinn 3: Neste gang vil jeg…heller gå til en voksne om be om hjelp hvis vi får en krangel i stedet for å si stygge ting.

    Trappetrinn 4 : Kan du tilgi meg...kan vi være venner igjen?

 

 

3. trinn

 
  • 1. Hva betyr det å si unnskyld?

    2. Hvorfor er det bra å si unnskyld?

    3. Eksempler på når det ikke hjelper å si unnskyld?

    4. Hvordan kan vi si unnskyld på en måte som kjennes god ut for begge?

  • Tegn en gang du kunne sagt unnskyld men du ikke gjorde det. I historien skal du nå be om unnskyldning til personen.

    Her har du en tegneseriemal

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å følge med på, og forbedre læringen vår. Etter å ha lært om å si unnskyld skal du fylle ut ferdighetskortet du finner her. Pass på kortet, det gjelder å ha flest mulig ferdighetskort!

 

4. trinn

  • For å kunne passe på hverandre må vi kunne gjenkjenne andres følelser. I denne oppgaven skal du øve deg på å vise følelser til andre og kjenne igjen andres sine følelser.

    For å gjennomføre oppgaven må dere forberede dere litt. Dere trenger dere bilder av forskjellige følelser. Det kan dere for eksempel klippe ut fra blader eller aviser og lime på et ark eller et papp ark. Pass på at dere får mange forskjellige følelser. Det kan eks være; sint, glad, trist, avsky, misunnelig, sjalu, mistenksom, overrasket, skyld, skam, frykt, kjærlighet, og kanskje andre? Kanskje dere må sjekke litt ut finne ut av hvilke flere følelser vi har?

    Alle elevene stiller seg i en ring. Et barn stiller seg i midten av ringen og trekker et bilde av bunken med bilder som dere har laget. De andre barna skal ikke se hvilket bilde barnet trekker. Barnet i midten skal mime følelsen på bilde. Den som gjetter først hvilke følelse det er bytter plass med barnet i midten. Spør gjerne hva det var som gjorde at barnet gjettet på akkurat den følelsen.

    Pass på at alle får muligheten til å stå i midten.

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å følge med på, og forbedre læringen vår.

    Derfor skal vi gå tilbake til unnskyld-ferdighetskortet fra nivå 3.

    Etter å ha lært enda mer om å si unnskyld skal du fylle ut ferdighetskortet du finner her.

    Pass på kortet, det gjelder jo å ha flest mulig ferdighetskort.

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken