Å løse vanskelige situasjoner føles bra

Å vite hva vi skal gjøre hvis noen sier noe ertete til oss kan gi oss den samme gode følelsen. Derfor er det viktig for oss å lære å løse vanskelige situasjoner.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet om noe jeg kan gjøre hvis noen sier noe ertete til meg

2. trinn
Jeg vet noe om at det føles bra å få til vanskelige situasjoner

3. trinn
Jeg vet noe om hva jeg kan gjøre for å unngå å havne i trøbbel og konflikter

4. trinn
Jeg vet noe om hvordan jeg kan øve på å løse problemer

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Visste dere at hjernen gjør at det føles godt å få til å stoppe erting? Eller å få til noe som du har grudd deg til? I Hjernelæring i dag skal vi lære mer om hvordan dette skjer”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
    1. Hva er det å erte?

    2. Har du eksempler?

    3. Hva er det som gjør at vi av og til kan si ertete ting til hverandre?

    4. Hva er forskjellen på erting og mobbing?

  • Selv om vanskelige situasjoner er vanskelige, kan vi bruke smarte strategier for å løse dem. En strategi er en slags nøkkel for å få til et mål, som funker ofte så man kan bruke den flere ganger.

    I denne oppgaven skal du skrive ned gode nøkler man kan bruke når situasjoner er vanskelige.

    Finn frem klassens Skattekiste. Tegn eller skriv et ord og legg den i Skattekisten. Læreren kan trekke og så tar vi en prat om nøkkelen.

    Forslag til din liste:

    • Be personen om å stoppe.

    • Bruke ordene dine og sette ord på følelsene dine. Si ifra at du ikke liker det og at du blir lei deg

    • Si at det var dumt sagt

    • Vise at du ikke bryr deg

    • Ignorere det

    • Finne noen andre å leke med

    • Snakke med en voksen

 

Du trenger:

  • Ark og farger

  • Permen 

  • Tavlen

 

2. trinn

 
  • 1. Hvorfor tror du at det gjør godt å mestre vanskelige situasjoner?

    2. Hvorfor tror du at det er viktig for oss å løse/mestre vanskelige situasjoner?

    3. Hvordan tror du det det kjennes ut inni oss når vi mestrer en vanskelig situasjon?

  • Dette er en øvelse i muskelavslapning.

    Den kan være litt vanskelig i begynnelsen, men derfor er det ekstra gøy når man får det til!

    Læreren styrer leken først, men elever kan prøve å være Muskel-Konge etterhvert.

    Først gir lærer instruksen: ”Kongen befaler muskelstramming! Legg merke til forskjellen mellom å spenne musklene og slappe av. Føl spenningen renne ut av kroppen når du slapper av. Slik muskelstramming kan hjelpe kroppen vår til å slappe av når vi trenger det.”

    Etter en kort muskelstramme-runde starter selve leken. Den som handler uten at kongen befaler må sette seg og telle til 20 for å få være med igjen.

    Eksempler på instruksjoner for ulike muskelgrupper:

    • Press foten mot deg og stram låret!

    • Knytt venstre hånd alt du kan! Høyre hånd!

    • Stram biceps!

    • Press rumpeballene hardt sammen!

    • Sug inn magen!

    • Bøy deg ned mens du gjør grimaser!

    • Strekk ut armene!

    • Strekk ut venstre fot!

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

3. trinn

 
  • Bruk de ulike scenarioene til å drøfte sammen med læringspartner(e) om hvilke løsninger som er best for de ulike scenarioene. Bruk figurene til å tenke ut forskjellige løsninger.

  • Du har akkurat blitt venn med en i klassen som du har hatt lyst til å bli venn med lenge. Den nye vennen din vil ikke at dere skal leke med en annen i klassen som du har vært venn med helt siden du begynte på skolen.

    • Hvis vokteren hadde vært størst, hva tror du den hadde prøvd å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Hvis speideren hadde vært størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • En i klassen har fått noen nye tusjer som du har ønsket deg lenge. Du får lov til å låne de og putter en av tusjene ned i sekken din uten at vennen din ser det

    • Hvis vokteren hadde vært størst, hva tror du den hadde prøvd å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Hvis speideren hadde vært størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

  • Du har blitt venn med en eldre elev på skolen som ber deg bli med utenfor skolens område i friminuttet selv om du vet at det ikke er lov

    • Hvis vokteren hadde vært størst, hva tror du den hadde prøvd å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Hvis speideren hadde vært størst, hva tror du den vil prøve å fortelle deg? Hva vil den at du skal gjøre?

    • Når den kloke er størst, hva vil den forsøke å fortelle deg at lønner seg å gjøre?

    • Hvis du går i skattekisten din, hva finner du der av erfaringer som kan hjelpe deg?

Du trenger:

  • Ingenting

 

 

4. trinn

  • 1. Hva betyr det å løse et problem?

    2. Har barna eksempler på et problem som de engang har løst?

    3. Hva kan gjøre det vanskelig å løse et problem?

    4. Hvorfor er det viktig å øve seg på å løse problemer på egenhånd?

    5. Hva kan hjelpe oss når vi skal løse problemer?

    6. Hvilke av figurene i hjernen er til best hjelp når vi skal løse problemer?

  • Tegneoppgave

    Når vi skal løse et problem kan vi tenke på det litt som en trapp. Finn frem et ark og noe du kan tegne med, nå skal du tegne problemløsningstrappen!

    Trappetrinnene

    Trinn 1. Når følelsene våre er sterke er det ofte vanskelig å løse et problem. Start med å finne frem til hvilke følelser du har i kroppen og hvordan du kan klare å roe deg ned

    Trinn 2: Hva er problemet? Spør deg selv hva som er det faktiske problemet.

    Trinn 3: Tenk på alle de ulike måtene det går an å løse problemet på

    Trinn 4: Tenk på hva som kommer til å skje hvis du velger de forskjellige måtene

    Trinn 5.: Velg en måte. Bestem deg for en måte å løse problemet på.

    Trinn 6: Tenk på hvem du trenger hjelp fra for å gjennomføre måten du har valgt.

    Ekstrahjelp

    Hvis det er vanskelig å se for seg hvordan trappen skal se ut, eller hvordan du skal tegne den, kan du smugtitte på Hjernelæring sin problemløsningstrapp her.

  • Jobb sammen i grupper eller par. Finn frem arket problemløsningstrappen her. Samarbeid i gruppene/parene og gå gjennom de ulike scenarioene ved bruk av trappen.

  • Du har byttelånt sko med vennen din. Vennen din har sagt at du skal være forsiktig med dem.

    På veien hjem fra skolen, glemmer du deg og sparker til et malingsspann som ligger i veien og får maling på skoen som ikke går vekk.

    Du har fått et problem. Hva gjør du for å løse det?

  • Vennen din har fått en ny mobilklokke. Du får låne den i friminuttet. En på skolen som går en klasse over deg som du har veldig lyst til å bli venn med spør om å få prøve klokken din.

    Du sier ikke at det ikke er din og låner den bort. Når friminuttet er ferdig får du klokken tilbake med en stor skrape i.

    Du har fått et problem, hva gjør du får å løse det?

  • Du er på besøk hjemme hos vennen din. Dere tuller ute i hagen og kaster småstein på dukkehuset som er i hagen.

    Du tar en litt større stein, men treffer feil og knuser vinduet i dukkehuset hjemme hos vennen din.

    Du har fått et problem. Hva gjør du for å løse det?

 

Du trenger:

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken