Å høre til

Akkurat som dyr liker å være sammen i en flokk så liker også vi mennesker å være det. Hjernen vår jobber hardt for å høre til.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet hvilke grupper jeg hører til i

2. trinn
Jeg vet om hvorfor det er viktig for oss å være en del av en gruppe

3. trinn
Jeg vet om hvordan vi kan samarbeide i grupper

4. trinn
Jeg vet noe om hva det vil si å føle tilhørighet til en gruppe

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Hjernen vår jobber veldig hardt for at vi skal høre til. Det er nettopp derfor det er så vondt å føle at vi ikke får være med. Vi skal lære mer om hva å høre til betyr. Først skal vi lytte til en fortelling, så skal vi…”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


1. trinn

  • 1. Hva tenker du på når du hører ordene “å høre til”?

    2. Hvilke grupper kan vi høre til? For eksempel en familie eller en klasse

    3. Hvordan kan det være å bytte gruppe, for eksempel bytte klasse, nabolag, idrettslag?

    4. Hvilke(n) av figurene i hjernen er det som er aktiv(e) da? Hvordan figurene hjelpe deg?

  • Klassen skal så raskt som mulig gå i grupper med de som er like.

    De starter med å stå på rekke. For å gjøre leken vanskeligere er det ikke lov til å snakke, bare mime og/eller peke.

    Lærer gir instruks:

    ”Lag gruppe med de som har samme farge på skoene!”

    ”Lag gruppe med de som har samme øyenfarge!”

    ”Lag gruppe med andre som har katt!”

    ”Lag gruppe med andre som liker fotball!”

    ”Lag gruppe med andre som liker tegning!”

  • Kan du tegne en gruppe du hører til eller er knyttet til?

    Det kan for eksempel være familie, klasse eller idrettslag.

 

Du trenger:

  • Ark og tegneblyanter

 

2. trinn

 
  • Når vi er trygge på hverandre og hører til i en gruppe er det ikke så farlig å “dumme” seg litt ut.

    Nå skal vi gjøre noe rart sammen!

    1. Lag lapper

    Hver elev får utdelt to lapper hvor de skal skrive et forslag til noe rart og morsomt klassen skal gjøre sammen en time eller friminutt.

    Kanskje dere kan synge en sang for en annen klasse, danse i skolegården, hinke på et ben rundt skolen eller lage rare dyrelyder sammen.

    2. Trekk en lapp

    En og en elev trekker en lapp som klassen skal gjøre. Gå ut og le sammen ♡

    Kanskje er dette et prosjekt dere kan gjøre gjennom hele året?

  • Vi er alle forskjellige. Noen ganger liker vi å være sammen med andre, andre ganger liker vi å være alene eller sammen noen få.

    Noen mennesker elsker å være sammen med mange hele tiden. Noen liker best å være i små grupper eller på egenhånd.

    • Når liker du å være alene?

    • Når liker du best å være sammen med andre?

    • Velger du helst å være sammen med noen eller alene?

    • Hvis du er litt slapp i fisken, vil du ha noen der eller vil du helst være i fred?

  • Tenk på en gang du har blitt usikker på om du hører til.

    • Hva gjorde personene du ble usikker på?

    • Hvordan sto de, hvor så de, hva sa de

    • Når har du opplevd noe lignende og du ikke kjent på usikkerhet?

    • Hva gjorde de andre da?

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

3. trinn

 
  • Del klassen inn i fire dyregrupper (hund, bjørn, fugl eller drage for eksempel).

    Bruk hjørnene i klasserommet. Barna velger en gruppe og forteller hvorfor de valgte det dyret.

    Har dere like grunner?

  • La et tankekart på tavla sammen med barna som heter “Å høre til”:

    • Hvilke grupper kan man høre til?

    • Hvorfor trenger vi å høre til?

    • Hva kan skje med oss hvis vi ikke hører til?

    • Hvordan kan vi få andre (eks de andre i klassen) til kjenne at de hører til?

    • Hvilke klasseregler kan hjelpe oss så alle kan føle at de hører til?

  • Når du er trygg på personene rundt deg så er det enklere å føle at man hører til.

    Tegn deg selv i midten av et ark. Lag en sirkel rundt deg selv.

    Tegn inn disse fem personene på arket, med de du er tryggest på nærmest.

    • Statsministeren

    • Kongen

    • Rektor

    • En ukjent person i butikken

    • En som er like gammel som deg

    • En baby

Du trenger:

  • Ingenting

 

 

4. trinn

  • 1. Hvilke av figurene er størst når vi søker etter det å høre til ?

    2. Hvis vi opplever å ikke høre til, hvilke av figurene er størst da?

    3. Hvis du kjenner at du ikke hører til, hva kan du gjøre da?

  • Når vi får til noe sammen føler vi på tilhørighet.

    1. Del klassen inn i grupper på 4-5 elever.

    2. Hver gruppe får utdelt en pose marshmellows og en pakke ukokt spagetti.

    3. Den gruppen som lager det høyeste tårnet som står etter 15 min får heder, ære og 1 minutts klapping fra de andre.

  • Å føle at man hører til er ofte lettere når du har en person du er trygg på i nærheten.

    Tenk på en situasjon der du gjerne skulle hatt en trygghetsperson som kunne hjelpe deg. Hva skal personen si og gjøre når du føler deg utrygg på om du hører til?

    Skriv en stillingsannonse der du beskriver den beste trygghetspersonen du kan tenke deg.

    Du kan godt holde det hemmelig eller lese det opp foran klassen, det er opp til deg.

 

Du trenger:

  • Marshmallows og spaghetti

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken