Å få trøst

Noen ganger opplever vi mennesker å få vondt, blir lei oss, redde eller sinte. Da trenger vi trøst. Trøst kan være veldig mye forskjellig.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kan si noe om hva trøst er

2. trinn
Jeg kan vise at jeg trenger trøst

3. trinn
Jeg vet hvordan jeg kan gi trøst til andre

4. trinn
Jeg kan si hvordan jeg kan be om trøst

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Visste du at trøst er noe vi trenger når ting er vanskelige? Tenk på en gang du husker trøst var godt. Trøst kan også komme i mange former. Vi skal snakke litt mer om hva slags trøst vi synes er bra når.”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • 1. Hva slags trøst er mest vanlig tror du?

    2. Hvordan kjennes det i kroppen når du får trøst?

    3. Hvordan kjennes det ut når du ikke får trøst?

    4. Hva er din favoritt-trøst?

    5. Hvem liker du best å få trøst fra?

  • Klipp ut to lapper i 10 x 15 cm til hver elev.

    Dere kan tegne “en trøsteklem” på ett kort, og “sitte inntil” på et annet kort.

    Legg trøstekortene et sted det er lett å finne dem når dere trenger dem, for eksempel i permen.

    1. Er trøst viktig?

    2. Hvem trenger trøst?

    3. Hvilken figur roper høyt når vi trenger trøst?

 

Du trenger:

  • Papp/papir, saks og farger

 

2. trinn

 
  • 1. Hvem liker du best å få trøst fra?

    2. Har det endret seg siden i fjor?

    3. Hvorfor det, tror du?

    4. Hvordan er du best til å trøste?

    5. Hvem er det enkleste for deg å trøste?

  • Lag to nye trøstekort som viser «Snakke-trøst» og «Trøste-ord».

    Snakketrøst
    Tegn noen som snakker til den andre på en trøstende måte.

    Tenk godt på hvordan man er mot hverandre når man snakker trøstende, for eksempel hvordan man ser på noen, hvordan stemmen og kroppen er.

    Trøsteord
    Skriv et ord på kortet som du liker å høre når noen trøster deg.

  • Her er fire ulike hendelser.

    Finn hvilket trøstekort som best beskriver hvilken trøstemåte du ville likt best:

    A. Jeg har falt og slått meg, kneet blør og banker

    B. Noen jeg kjenner har dødd

    C. Jeg klarte ikke mattestykket

    D. Jeg kranglet med Vilde, og ble så fryktelig sint

    Kan dere også finne frem til fire situasjoner sammen i klassen hvor du kunne trenge trøst og hvilke av kortene som kunnet passet.

    1. Kan man bruke stemmen for å trøste?

    2. Hva er det vi ønsker å føle når noen trøster?

    3. Hvilken figur roper høyt når vi trenger trøst, tror du?

 

Du trenger:

  • Blanke ark og tegnesaker

  • Trøstekortene fra i fjor (evt lag dem nå)

 

3. trinn

 
  • 1. Hvilket trøste-kort synes du passer best for å få hjelp med de ulike følelsene i sirkelen?

    2. Er det forskjell på hvilken trøst som virker til hvilken følelse?

    En følelse kan være svak eller veldig sterk, for eksempel kan du være litt irritert eller du kan være rasende. Du husker kanskje dette fra vi snakket om sinne som lys rød til mørkerød.

    3. Kan en trøstemåte virke på følelsene når de er svake, mens andre trøstemåter virke bedre når følelsene er veldig sterke?

    4. Velg deg et trøstekort. Hvordan kan du be om denne type trøst, hvis du trenger det?

    5. Og hva kan du gjøre om andre ikke forstår at du trenger trøst?

  • Trøstehandling
    Et kort viser en trøste-handling, noe noen gjør med en annen for å trøste, for eksempel strekke ut en hånd, klappe noen på ryggen, gi noen noe man blir glad for.

    Trøsteting
    På det siste kortet kan du tegne en Trøste-ting som du selv liker og som kan hjelpe nettopp deg i situasjoner der du får det vanskelig. For eksempel en kose-bamse, favoritt-leke, eller noe annet du liker.

Du trenger:

 

 

4. trinn

  • Ta frem trøstekortene.

    • Hvilke trøstekort har du i Skattekista di?

    • Kan du fortelle om en gang du fikk trøst?

    • Kan du fortelle om en gang du trøstet noen?

    • Lag et skuespill om trøstekortene i Skattkista

  • Tegn deg selv på midten av et ark. Rundt deg selv tegner du 4 store snakkebobler.

    Inni hver snakke-boble kan du skrive ned en måte du kan be om trøst, eller si fra at du trenger trøst, på.

    Tenk på om du kan komme i en situasjon der du kjenner at du trenger trøst i fremtiden.

    Hvilken måte liker du best å be om trøst da?

 

Du trenger:

  • Blanke ark og tegnesaker

  • Trøstekortene fra i fjor (evt lag dem nå)

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken