Å få kjærlighet

Kjærlighet er det å kunne kjenne at noen er glade i oss og bryr seg om oss og det at vi kan gi kjærlighet til andre.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg kan si noe om hva kjærlighet er

2. trinn
Jeg vet noe om ting som kan illustrere kjærlighet

3. trinn
Jeg vet noe om hvordan gi kjærlighet til andre

4. trinn
Jeg vet noe om hvordan vise og gi kjærlighet til meg selv

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“I dag skal vi snakke om kjærlighet. Ikke sånn kjærlighet mellom kjærester bare, men alle gangene vi kjenner at noen er glade i oss og bryr seg om oss. Vi trenger kjærlighet for å ha det godt og kjenne oss trygg. Først skal vi lese litt om kjærlighet, så skal vi sammen finne mer ut om kjærlighet sammen”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor

Klikk på artikkelen for å åpne i fullskjerm, ESC for å lukke igjen.


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
  • Finn ulike ting som du forbinder med kjærlighet, eks et hjerte, en kjærlighet på finne, noen som holde hverandre i hånden og noen som ikke har med kjærlighet å gjøre.

    Sett barna i en ring og legg de ulike gjenstandene du har tatt med og figurene fra Hjernelæring i midten.

    1. Er det noen av tingene barna tenker har med kjærlighet å gjøre? Hvorfor?

    2. Hvilke ting er det som barna vil ta ut og som ikke har med kjærlighet å gjøre?

    3. Kan de finne andre ting i klasserommet som har med kjærlighet å gjøre?

    4. La tingene som har med kjærlighet å gjøre bli liggende igjen. Lek Kim`s lek med tingene som ligger igjen.

  • Snakk sammen om hva som skjer på på bildet av Vilde og Vasili.

    Snakk deretter sammen i klassen om disse spørsmålene:

    • Hva tenker Vasili og Vilde på? Hvilke følelser tror barna de har?

    • Hva er lurt å gjøre eller si om du er i en slik situasjon?

    • Hvilke figurer er mest aktive hos Vasili? Hvilke figurer er mest aktive hos Vilde?

    Lag deres egne kjærlighet på pinner. Bruk små isopor kuler eller garnnøster i ulike farger. Dekorer taket med kjærligheter i alle farger.

    1. Må man være kjæresten for å ha kjærlighet til hverandre?

    2. Hvorfor tror du man tegner et hjerte for kjærlighet?

    3. Hvilken figur vil kjenne kjærlighet?

 

2. trinn

 
  • Reis dere fra stolene og lag et hjerte sammen, mens dere holder hverandre i hendene.

    Snakk sammen i klassen etterpå:

    • Hvordan var det å holde hender?

    • Hvilke følelser fikk dere i kroppen?

    Tegn et hjerte som du klipper ut og skriver navnet ditt på. Skriv opp noe eller noen du er glad i på hjertet ditt. Fest alle hjertene sammen ved hjelp av tråd/garn/hyssing og heng det opp i klasserommet.

  • Bygg ett så høyt korthus som du klarer. Bruk hjerter-kortene til å bygge huset. Hvor mange kort klarer dere å bygge huset med?

    Ta bort ett og ett kort, hvor lang tid tar det før korthuset ramler sammen?

    Kjærlighetshus med klassen.

    • Hva annet enn kort kan dere bygge et kjærlighetshus med?

    • Hvem bor i huset?

    • Hvilke regler gjelder i Kjærlighetshuset? K

    • Kanskje kan dere ha en utstilling for de andre klassene?

    1. Hvem trenger kjærlighet?

    2. Hvorfor tror du man tegner et hjerte for kjærlighet?

    3. Hvilken figur kan rope hvis vi ikke kjenner på kjærlighet?

 

Du trenger:

  • Ark, farger og saks

 

3. trinn

 
  • Alle mennesker bruker kjærlighetsspråk til venner og familie. Det finnes fem som er mest vanlige.

    1. Gode ord

    2. Tid til hverandre

    3. Gaver

    4. Tjenester

    5. Fysisk nærhet

    • Hvilken liker du best å få?

    • Hvilken liker du best å gi?

    • Har du lagt merke til hva de andre i klassen velger?

  • Vi skriver snille kort hvor vi viser kjærlighet til den kortet er til.

    Skriv et kort til en annen hvor du skriver ned tre ting som du liker med den personen

    Du kan begynne kortet med å skrive:

    Kjære…
    Jeg synes at du er…

    Gi kortet til den du har skrevet til. Du kan velge om det skal være en hemmelig venn eller åpent.

    1. Hvem kan man sende kjærlighetskort til?

    2. Hvilken figur vil kjenne på kjærlighet?

    3. Hvorfor er det viktig å gi kjærlighet andre, tror du?

Du trenger:

  • Ark og farger til å lage kort

 

 

4. trinn

  • Vi lærer mer om hvordan gi kjærlighet til seg selv i denne oppgaven.

    Lag en plakat sammen i klassen hvor dere skriver ned stikkord til hvordan man kan gi kjærlighet til seg selv. La alle barna tegne en liten tegning til plakaten. .

    Her er noen eksempler på hvordan vi kan gi kjærlighet til oss selv er:

    … å si fine ting til oss selv

    … å rose oss selv når vi får til noe vi har øvd på

    … å si til oss selv at vi klarer noe når vi synes noe er litt skummelt

    … å hjelpe oss selv til å øve på noe mange ganger

    … å kunne skrive et fint kort til seg selv

    Snakk sammen i klassen om hvilke av figurene man trenger hjelp av for å kunne klare å gi kjærlighet til seg selv.

  • Lag et kjærlighetskort til deg selv.

    Start med å skrive:

    Kjære… ( ditt eget navn)
    Jeg synes du er …

    Finn frem tre til fem ting som du synes at du er god til eller som du liker ved deg selv. Kanskje kan læreren din eller en venn i klassen hjelpe deg

    Hvis du vil kan du lime kjærlighetskortet på pulten din så du kan starte dagen din hver dag med å se på det. Det liker Speideren din godt!

    1. Hvilken figur vil kjenne på kjærlighet

    2. Hvordan kan man gi kjærlighet til seg selv?

    3. Hvorfor er det viktig å gi kjærlighet til seg selv, tror du?

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser

Du finner flere resurser i nettbutikken