Pusten og følelsene samarbeider
Når pusten er rask kan det være lurt å øve på å puste roligere. Da kan du enklere bruke det du har lært når du en gang trenger å få hjelp av pusten din til å få det bedre.
1.
Dette starter du timen med
Tid: 1 minutt
a) Si noe sånt som…
“Når pusten er rask kan det være lurt å øve på å puste roligere. Da kan du enklere bruke pusten når du en gang trenger å få det bedre. Vi skal snakke litt mer om pust og øve oss litt til i dag.”
2.
Les og utforsk fortellingen
Tid: ca 15 min
Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor
3.
Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker
Tid: ca 25 min
Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.
Alle trinn
-
I denne aktive, morsomme, og samlende oppgaven, blir vi bedre kjent med hvordan pusten vår fungerer, og hva som skjer når vi er litt slitne og hjertet banker.
Denne oppgaven gjør hele klassen sammen, og læreren styrer. Dere trenger et sted med stor plass, som skolegård eller gymsal, og enten ballonger eller såpeboble-utstyr til alle. -
1. Samles i skolegård eller gymsal.
2. Finn en måte der alle får opp pulsen, for eksempel løpe eller hoppe.
3. Etter et par minutter tar alle seg til hjertet.
4. Når alle får igjen pusten skal man kjenne etter hvordan hjertet fortsatt banker fortere enn vanlig
5. Så skal dere blåse såpebobler eller blåse opp en ballong.
6. Mens hjertet ennå banker fort, skal dere prøve å blåse med så få innpust som mulig. Altså trekk pusten godt inn når dere skal blåse.
Legg merke til hvordan dere gjør det, og bli der dere er. I neste steg skal dere snakke om hva som skjedde.
-
Sett dere ned i en ring eller gå inn i klasserommet. Læreren styrer samtalen med spørsmlene nedenfor.
Læreren spør elevene:
-Hvordan kjennes det inne i kroppen når hjertet slår raskt og pusten er rask?
-Hvordan pustet dere når dere skulle blåse såpebobler eller ballongen? Fortell!
-Hvordan var det? Vanskelig? Lett? Fortell!
-Kan noen vise uten såpebobler/ballong?
-Når dere kjenner sterke følelser eller stress, endrer pusten seg? Og hvor rask hjerterytme kjenner dere inne i kroppen deres da? Fortell!
-
Læreren repeterer for elevene:
Husker dere når vi snakket om følelsen sinne? Sinne kommer gjerne når Speideren er ivrig på jakt etter noe du har lyst på eller syns er bra for deg, samtidig som Vokteren roper at det Speideren er på jakt etter er i fare. For eksempel kan det være at du har lyst på en is, og så har du 20 kroner som du og Speideren er enige om at dere kan bruke på isen. Men så kommer mamma og sier «nei», da kommer Vokteren i full fart. Speideren og Vokteren er i full gir, og feier Den Kloke bort, og sinna-følelsen kommer!
Læreren spør elevene
-Når Vokteren kommer, hvordan er pusten og hjerteslagene i kroppen deres da?
-Når Speideren kommer, hvordan er pusten og hjerteslagene i kroppen deres da?
-Hvordan er det med Den kloke når pusten og hjerteslagene i kroppen er skikkelig høy?
-Når dere skulle blåse, klarte dere å tenke på noe annet enn hvordan dere skulle puste? Klarte dere å få hjelp av Den kloke?
Du trenger:
Skolegård eller gymsal
Til alle: Ballonger eller utstyr for å lage såpebobler
Fakta om pust
Regelmessige pustepauser har en fornyende og justerende effekt på nervesystemet. Pusteøvelser aktiverer den autonome nervesystemet og roer ned kroppen.