Verktøy for voksne som bygger god psykisk helse hos barn.
Vi lager enkle og konkrete verktøy for voksne som bygger god psykisk helse hos barn.
Etter de siste årene i pandemi har barn øvd seg mindre på å være sammen og å regulere følelsene sine. Det går ut over evnen til å skape og bevare gode relasjoner. Vi voksne kan hjelpe dem.
Det vi trenger er et felles språk og konkrete verktøy for å snakke sammen om vår indre verden, på barns to viktigste arenaer: hjemmet og skolen.
Barna trenger å snakke om følelser for å bli robuste
Du velger ditt startverktøy.
Hjernelæring Skole
For 1. – 4. trinn. Gratis.
Vi jobber med opplegg for 5-7. trinn.
Med Hjernelæring Skole lærer skolen og barn et felles språk om hjernen og følelser gjennom lek, refleksjon, øving og fortellinger én klassetime i uken.
Folkehelse og livsmestring er et springbrett til god klasseledelse og et godt klassemiljø.
Hjernelæring Samtale
Hjelp til å snakke strukturert om følelser med barn
At voksne snakker med barn om hva som skjer på innsiden
når sinne/tristhet/frykt/sjalusi har skjedd gir barnet den viktige følelsen av at de og følelsene deres er riktige og verdifulle.
Hjernelæring Samtale hjelper oss voksne å ta samtalen om følelser. Det bygger robusthet og sosiale ferdigheter.
Hjernelæring Kurs
1 time
300,- per person
Psykolog Cecilie Angelskår er en av tre psykologer som holder kurs i samtaler om følelser med barn.
Mange av oss lærte aldri hva det betyr “å møte barns følelser”. I dette online kurset lærer du hvordan du kan møte barnas følelser i hverdagen.
• Hvorfor skal vi snakke med barn?
• Hva er sammenhengen mellom samtale med barn, robusthet og psykisk helse
• Hvordan snakker vi med barn?
Hvorfor det funker
Følelser er navigasjonssystemet vårt, det gir oss signaler for at vi skal forstå verden rundt oss. Når barn har ro nok til å forstå hva følelsene vil, tar de bedre valg for seg selv og andre. Men det kommer ikke av seg selv. Det må øves mye, sammen med voksne.
Du gjør jobben allerede. Barn lærer av hvordan du og andre voksne oppfører seg i følelser og hvordan vi reagerer på barns følelser. Du kan sikre at denne læringen bygger robusthet hos barnet.
Et felles språk og konkrete verktøy på tvers av barns to viktigste arenaer, hjem og skole, gjør at vi kan jobbe med dette i den hverdagen vi allerede har med barna.
Hvem er vi
Hjernelæring består av lærere, pedagoger, psykologer og foreldre som jobber sammen for å utvikle gode verktøy.